Spotrebiteľ ako čierna skrinka


Spotrebiteľské správanie nesie so sebou aj v súčasnosti množstvo otáznikov, nespočetne veľa nevyriešených problémov, úloh, a pod. O spotrebiteľskom správaní toho stále veľa nevieme. Nákupné správanie spo­trebiteľov je ovplyvňované nielen základnými prvkami marketingového mixu (vlastnosti výrobku, jeho cena, dostupnosť, reklama), ale aj ekonomickými, sociálnymi, politickými a technologickými faktormi v danom čase. Navyše, kľúčovú rolu pri nakupovaní zohráva samotný spotrebiteľ so svojím vlastným mentálnym svetom – a práve túto najdôležitejšiu zložku modelu nákupného správania vedci často označujú za čiernu skrinku. V čiernej skrinke sa podnety transformujú na súbor  pozorovateľných reakcií kupujúceho (výber produktu , značky, predávajúceho, času  a množstva nákupu).

Každý spotrebiteľ je iný, správa sa a koná odlišne. Má individuálne potreby, ktoré sa snaží v maximálnej miere uspokojiť. Každý z nás vyrastá v určitom prostredí s určitými ľuďmi, ktorí nás obklopujú, ovplyvňujú či usmerňujú. Sú to predovšetkým naši rodinní príslušníci, priatelia a kamaráti, záujmové združenia, učitelia a profesori, a pod. Ovplyvňujú nás naše sny, ideály, záujmy, pravidlá či rôzne postoje. Je to však opäť veľmi individuálne, a práve v tom spočíva problém každého marketingového pracovníka. Niekoho napríklad ovplyvňuje viera minimálne, iného v maximálnej miere. Niektorí odborníci uvádzajú, že viera ako schopnosť veriť v niečo, je dôležitá najmä pri lotériách, horoskopoch, liekoch, krémoch, a pod. Tu zase vzniká otázka: Koho táto viera ovplyvňovať bude? Koho nie? Do akej miery bude ovplyvňovať viera práve nášho zákazníka? A opäť sme pri čiernej skrinke spotrebiteľa.

Výsledkom toho všetkého je určitý životný štýl, ktorý je opäť pre každého jedinca individuálny a originálny. Spotrebiteľské správanie je ďalej podmienené špecifickej situácii, daným problémom, východiskovej pozícii. Bezchybne predvídať spotrebiteľské správanie konkrétneho jedinca je jednoducho nemožné. Spotrebiteľa môžu ovplyvniť také skutočnosti, ako sú napríklad jeho nálada, pekné či škaredé počasie, nečakaná výhra, a pod. Všetky tieto uvedené faktory potom ovplyvňujú čo nakupujeme, kde nakupujeme, koľko nakupujeme, a pod.

Spracované podľa http://www.sme.sk/c/4109168/esteze-nam-zakaznici-neprestali-verit.html

Lenka Belavá EP1

4 thoughts on “Spotrebiteľ ako čierna skrinka

  1. Lenka, veľmi výstižný článok! Plne s tebou súhlasím. Každý človek je sám o sebe jedinečný, a tak na každého vplýva niečo iné. No tá nečakaná výhra by určite všetkých pozitívne ovplyvnila, teda mňa určite 🙂

  2. Veru suhlasim tak ako janka,. mne sa tiez stava, v 1 obchode sa mi nieco paci, ale nieco co je velmi podobne v inom sa mi u nepaci.. aj ked to moze mat rovnake parametre povedzme..

  3. Tiež súhlasím, že na každého človeka pri rozhodovaní sa o kúpe určitého produktu vplýva niečo iné. Nákupné správanie spotrebiteľa závisí od jeho preferencií, hodnôt a mnohých iných faktorov, ktoré si uviedla aj v článku, preto si myslím, že spotrebiteľské správanie je veľmi ťažké predvídať.

  4. Súhlasím so všetkými, môžem povedať, že si vždy potrpím na kvalitu, nie na kvantitu a to mám vštepené od mojich rodičov. Vďaka tomu nebudem nikdy podporovať produkty alebo služby, ktoré budú nekvalitné a predajcov zaujíma to, čím viac toho predám a niekedy aj nekvalitného, tým budem lepší a viac zarobím. Je ťažké preto vyhovie každému spotrebiteľovi, lebo ako povedala Janka každý človek je iný a má iné preferencie. 🙂

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s