Reklama a šport


Reklama v športe je výhodnejšia a lepšie platená ako samostatný športový výkon. Profesionálny športovci sú pre spoločnosti veľkým  lákadlom a dalo by sa to nazvať ,že sú ,,chodiacimi peniazmi“ lebo zisky s predaja  veci ,ktoré má alebo mala na sebe osobnosť športového sveta sú vyššie ako zisky s predaja iných veci .Určite každý si všimol napríklad Michaela Schumachera ,ktorý je stále odfotený zo šiltovkou na hlave (predtým to bolo Ferrari, teraz zase Mercedes). Priestor vpredu tej šiltovky má cenu okolo 7mil. eur! Alebo futbalisti, ktorý sa naháňajú za  loptou svoje mená často krát spájajú z rôznymi módnymi  značkami alebo výrobcami parfumov. A poslednej dobe mi to príde tak ,že šport sa robí len kvôli reklame  a ziskom ktoré z toho idú. Veľké spoločnosti sa priam predbiehajú v tom kto komu ponúkne vyššiu odmenu za prezentáciu svojich vecí. Šport má byť o radosti a pocite víťazstva alebo aj prehry, namiesto toho vidíme ako športovci ďakujú ,,teniskám“ alebo bozkávajú tenisové rakety a vďačia im za svoj výkon. V poslednej dobe sa slávne športové osobnosti na čele s najrýchlejším mužom sveta U. Boltom postavilo proti 40-tému pravidlu Olympiády ,ktoré zakazuje akékoľvek reklamne predmety alebo nadpisy na veciach ,ktoré nosia pretekári. Stojí za uváženie či je ich postoj správny a či by malo byť zrušené toto pravidlo a zabezpečiť vyššie bohatstvo populárnym osobnostiam a firmám alebo zachovať ducha olympiády a toto pravidlo nechať v platnosti.  Alebo sa búria profesionálny športovci kvôli tomu ,že nemôžu bežať v teniskách na ktoré sú zvyknutý? Samozrejme ,že nie vo všetkých športoch je to tak ,že zakážu vám užívať veci na ktoré ste zvyknutý.

Keď som už spomenul olympiádu tak pri nej zostanem. Moji priatelia ,ktorý sa zúčastnili hier boli sami prekvapený ako to tam celé funguje a dovolím si povedať ,že podstata hier už dávno nie je to o čom sníval Pierre de Coubertin. Vo veľkej miere je to o sponzoroch a ich financiách a o tom aby sa predalo čo najviac ich produktov -nejaký ten rekorďík je príjemný  bonus ,ktorý vedia aj náležite ohodnotiť. O sile sponzoringu a zároveň propagácie značky sa presvedčili aj slovenský plavci na plaveckom štadióne. Keď mali nastúpiť na pretek spacifikovala ich kontrola ,ktorá im zakázala používať ich vlastné plavecké čiapky a okuliare lebo výrobca nie je reklamným partnerom hier! Na čiapke ani tak nezáležalo ako na okuliaroch ,ktoré každému vyhovujú iné.

Stojí za zamyslenie či by dokázali športovci prežiť bez sponzorov a či by spoločnosti dokázali predať veci (oblečenie ,náradie..) aj bez spoluúčasti niekoho známeho. Poznám niekoľko prípadov kedy sa spoločnosti prezentujú v reklamách a hovoria o novinkách v oblasti vývoja športových potrieb a ich výrobky vydržia o polovičku menej ako výrobky ktoré sa prostredníctvom reklamy neukazujú. Je naozaj potrebné prezentovať dobré výrobky prostredníctvom reklamy?

Martin Hubáček  MEZ 2

6 thoughts on “Reklama a šport

  1. Ja si myslím, že športový sponzoring je veľmi dôležitý tak pre šport ako aj pre samotné firmy, mnohé produkty by sa bez propagácie vôbec nepredali. Na druhej strane však v prípade kauzy prípadne aféry si to odskáče nie len osoba, ktorej sa to týka ale aj samotná spoločnosť či konkrétny produkt. 🙂

  2. Sponzoring a sport su uz v dnesnej dobe nesktuocne previazane… Je to len pochopitelne, ved preco by si obycajny clovek mal kupit nieco rovnako “obycajne”, ked moze namiesto toho mat nieco co vlastni, resp. podporuje slavny sportovec, ktoreho obdivuju davy.

  3. No na jednej strane – z pohľadu firiem nie je nič lepšie, ako keď práve ich produkt predvádza niekto slávny. Priznajme si, väčšina ľudí sa “opičí” po niekom, či už slávnom, známom, alebo aspoň viditeľnom. Z pohľadu športu je to zase o niečom inom, nemyslím si, že by malo byť zakázané nosenie konkrétnych značiek, ide tu skôr o to, ako sa samotní športovci správajú k týmto veciam. Ak má napríklad tenisky len obuté, prečo nie…ale načo ich bozkávať a predvádzať sa??? aby som dostal o pol miliona naviac? to sa mi zdá už trošku povrchné….

  4. Adi Dassler (ó díky ti stratáč) vedel čo robí keď s tým začal. Myslím si, že niečo takéto nie je možné obmedziť. Pokiaľ je niekto najlepší ( pretekár na konci pola by asi ťažko hľadal niekoho, kto mu bude za bozkávanie tenisiek po výkone platiť) a zároveň mu neprídu na ten ten koktail, ktorý mu namiešali 🙂 si to podľa mňa zaslúži. Tak či onak museli dostať dar od boha a tvrdo trénovať aby sa tam dostali. Bolo by lepšie keby aj svetový šport bol na tom podobne ako väčšina športov na Slovensku ?

  5. Katke Listopadovej sa stala ta kauza s okuliarmi, vsak.. bolo to dost neprijemne, ovplyvnilo to negativne jej vykon.. ale zas na druhej strane som tiez nazoru, aby Olympiada zostala bez vyraznej masivnej propagacie sportovych doplnkov sportovcov.. riesenim by mohlo byt, aby sportovci nahlasovali sportove potreby bez ohladu na sponzorov, ktore by splnali stanovene kriteria Olympijskemu vyboru a bez ohladu na to, ci je to reklamny partner Olympijskych hier mohli ich sportovci vyuzivat.. aby nebolo porusene pravidlo hier, logo partnera by bolo v minimalnych rozmeroch.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s