PREČO JE PROMO (NE)ÚSPEŠNÉ…


promoUž nejaký čas sa pohybujem v prostredí rôznych akcií na podporu predaja a zviditeľnenie produktov a značiek jednotlivých spoločností. Ide hlavne o promo akcie, ktorých hlavným cieľom je zviditeľniť daný produkt alebo službu širokej mase zákazníkov. Problém, ktorý väčšinou sprevádza tieto akcie je, že samotný koncept celej akcie je často príliš fádny a v konečnom dôsledku aj nezaujímavý pre cieľového zákazníka.

Včera som bol v jednom nákupnom centre v Bratislave, kde prebiehali promo akcie hneď na tri rôzne typy kávovarov po dĺžke troch metrov. Nebol by samotný problém v tom, že v jednej predajni sú súčasne tri promo akcie na jeden druh sortimentu. Problém bol avšak v tom, že všetky tieto kávovary boli na vlas rovnaké.  Boli to promo akcie na tri rôzne značky najvyšších modelov, ktoré mali úplne rovnaký a nezaujímavý koncept. Ľudia sa pri nich zastavili iba za účelom ochutnávky kávy, no bez akéhokoľvek hlbšieho záujmu o daný výrobok.

Problém je podľa môjho názoru v tom, že zadávatelia týchto akcií často krát vsádzajú na klasický koncept namiesto toho , aby sa pustili do niečoho originálnejšieho. Ďalší problém vidím v tom, že neprispôsobia danú promo akciu konkrétnemu miestu, na ktorom sa koná. V neposlednom rade je to aj fakt, že promo akcia nemá support zo strany samotnej predajne a predajcov.  Tieto skutočnosti majú za následok, že promo akcia nemá daný efekt a v konečnom dôsledku sú to zbytočne vyhodené peniaze, ktoré by sa dali použiť na viac efektívne marketingové činnosti s vyššou rentabilitou.

Preto byť spoločnosťou, ktorá by mala záujem o takúto formu podpory predaja, by som sa držal týchto troch základných prvkov. V prvom rade by mala byť promo akcia kreatívnejšia, pre zákazníkov zaujímavejšia, s prívlastkom jedinečná, aby si ju daný zákazník zapamätal. V druhom rade je veľmi potrebné, aby bola promo akcia vhodne zakomponovaná v priestore, čase a so zreteľom na miesto, kde bude efektívne stimulovať ľudí k následnému osloveniu potencionálnych zákazníkov. V treťom rade si myslím, že je veľmi potrebné, aby samotné promo k výrobkom robili aj predajcovia, ktorí by na strane jednej mohli podporiť prebiehajúcu promo akciu. A na strane druhej v čase neprebiehajúceho proma by dokázali sami vyzdvihnúť pozitívne vlastnosti každého produktu, aby sa tým predišlo, že svoje preferencie jednotlivých produktov prenesú na zákazníka, ktorého takto ovplyvnia.

Aký máte názor na podobné akcie vy?? Zvyknete sa pri stánkoch s prebiehajúcim promo zastaviť?

Pavol Redler, MEZ-3

3 thoughts on “PREČO JE PROMO (NE)ÚSPEŠNÉ…

  1. Najviac zo všetkého nenávidím akcie typu – ponúkame kozmetické výrobky – najčastejšie parfémy – nevyskúšate? A tak sa (niekedy, keď sa im nestihnem vyhnúť) pri nich zastavím, a počúvam, čo do mňa hudú. A toto získate zadarmo, a k tomu ešte toto a toto a zrazu mám všetko napchaté v papierovej taštičke, ktorú mi “ochotná” slečna pchá hneď do ruky. No o chvíľu to príde – a toto získate len dnes za super cenu 35 eur (ako pre vás). No proste na porazenie.

  2. Podla môjho názoru neúspešnosť týchto promo akcií spočíva predovšetkým v tom, že im chýba originalita ako aj to, že tieto akcie robia ľudia, ktorí sa v danej problematike väčšinou vôbec nevyznajú.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s