Podnikové inovácie – Martinus.sk


Žijeme vo veľmi rýchlej dobe, všetko napreduje míľovými krokmi. Stačí spomenúť technologické zmeny. To, čo bolo včera nové, moderné, „wow“, je dnes predbehnuté inou, lepšou, neopozeranejšou, prevratnejšou novinkou. Rovnako sa menia aj priania zákazníkov a dopyt. Ak chce podnikateľ udržať krok s konkurenciou, musí inovovať. V opačnom prípade môže prísť nielen o zisky, ale aj o zákazníkov.

Inovovať sa dá na viacerých úrovniach – produktovej, teda novým produktom alebo vylepšením už existujúceho výrobku, zmenou procesu metódy dodávania príp. produkcie. Inovovať sa však dá aj organizačná štruktúra firmy alebo marketingová stratégia.

Zoberme si teda konkrétny príklad – kníhkupeckú sieť martinus.sk. Jeden by si povedal, že knihy sú v dobe internetu prežitok a kníhkupectvám musí ísť o prežitie. Opak je však pravdou, aspoň v prípade Martinusu. Svedčí o tom množstvo ocenení a fakt, že sa v roku 2011 stal 161. najrýchlejšie rastúcou firmou v Európe, na strednom Východe a v Afrike podľa Deloitte Technology Fast 500 EMEA, pričom v strednej Európe sa umiestnil na fantastickom 16. mieste. 16 rôznych firiem by ste narátali už len pri prechádzke centrom mesta, skúste zrátať medzi koľkými uspel Martinus v rámci strednej Európy.

Táto firma bola v roku 1990 založená bratmi Santusovcami. Zo začiatku fungovali ako klasické kamenné kníhkupectvo v Martine (odtiaľ názov Martinus). Po desiatich rokoch sa rozhodli sprístupniť ponuku kníhkupectva aj ľuďom z iných častí Slovenska ako Martin a to vytvorením internetového kníhkupectva. Zamestnali tvorcu webovej stránky referáty, vtedy ešte študenta manažmentu na Univerzite Komenského, Michala Meška. Táto trojica vytvorila koncept Martinusu ako ho poznáme a dala základy jednej z najúspešnejších firiem Slovenska. Najprv im na takéto fungovanie stačili malé priestory vo veľkosti 10m2, avšak po zužitkovaní dlhoročných skúseností bratov Santusovcov a šikovnosti Michala Meška sa rozrastala a museli niekoľkokrát zmeniť priestory za väčšie. V roku 2006 sa stal Michal Meško spolumajiteľom firmy.

V tomto období mal Martinus 9 zamestnancov. Chýbala mu však organizačná štruktúra a pevne stanovené pravidlá. Postupom času prešiel rôznymi zmenami či už systém odmeňovania zamestnancov, organizačná štruktúra alebo vymedzenie kompetencií zamestnancov. Na začiatku fungovali hlavne na ústnom určení jednotlivých kompetencií a tzv. trojstupňovom modeli odmeňovania – základná mzda, variabilná zložka + bonusy. Toto fungovania sa však s postupnom expanziou stal neprehľadným. Firma sa rozdelila na jednotlivé úseky/oddelenia a vytvorila systém odmeňovania, ktorý by bol fér ku každému – koľko odpracuješ, taký budeš mať plat. Plne si uvedomovali dôležitosť spokojnosti zamestnancov. Ak nie sú spokojní zamestnanci, nie sú ani služby zákazníkom 100%tné.

Za úspech môžu určite vďačiť aj svojej samostatnosti, čo sa týka vývoja systému na internetovej stránke. Umožňuje im to prinášať nové služby do slovenského nakupovania na internete, rýchlu reakciu na vzniknutý problém, zmenu a posun vpred.

Martinus za dobu svojej existencie prešiel mnohými zmenami a inováciami v rôznych odvetviach. Nejednalo sa len o zmenu organizačnej štruktúry, systému odmeňovania, ale aj samotnej ponuky tovarov a služieb. Postupne rozšírili pôvodnú ponuku kníh o puzzle, stolné i počítačové hry, filmy, CD, v dnešnej dobe stále populárnejšie e-knihy a rôzne iné veci ako darčeky. Na stránke možno nájsť okrem rebríčkov predajnosti aj iné služby – napr.wishlist, knižný bazár, Dobrý anjel. Okrem iného sa rozširujú aj na poli kamenných kníhkupectiev, dnes ich je už 5. Neustále sa prispôsobujú vyvíjajúcemu trhu, počúvajú priania zákazníkov a zavádzajú zmeny podľa potrieb v danú dobu. Pri tejto firme má človek pocit, že sa naozaj riadia heslo „náš zákazník, náš pán“. Či už pri nákupe na stránke, doručení, informovaní o objednávke alebo v klasickom kníhkupectve. A to je aj dôvodom, prečo Martinus viackrát získal ocenenie najlepší a najobľúbenejší internetový obchod na Slovensku a je zároveň najväčším slovenským internetovým obchodom.

Adriana Rehušová POCR 8

 

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s