Nákladové vodcovstvo vs diferenciácia


Každý podnik ktorý sa snaží preraziť na trhu, musí byť svojim spôsobom jedinečný,iný musí sa vedieť odlíšiť od konkurencie aby sa postupom času nestal len obyčajným šedým priemerom. Na to aby sa podnik odlíšil a zaujal zákazníkov musí pravidelne vyvíjať peniaze a úsilie vo forme rôznych marketingových prostriedkov. Vrámci marketingu sa podnik taktiež musí rozhodnúť aký typ konkurenčne stratégie si zvolí. Dve najpoužívanejšie sú stratégia nákladového vodcovstva a stratégia diferenciácie produktov. 

Stratégia nákladového vodcovstva je stratégiou v ktorej sa podnik snaží minimalizovať výrobné náklady. Cieľom je prekonať  produkciou tovarov alebo poskytovaním služieb pri nižších nákladoch. Nákladový vodca sa rozhoduje pre úzky rozsah výrobkovej diferenciácie. Rozlišuje produkty  len do takej miery, aby udržal nízke náklady. Výrobky inovuje až vtedy, keď si to prajú spotrebitelia, aby neprechádzali ku konkurencii. Ignoruje rozdielne trhové segmenty a zameriava sa na priemerného spotrebiteľa kvôli čo najnižším nákladom.  Nákladové vodcovstvo vyžaduje veľký vplyv na trhu, pretože musí nakupovať veľké množstvá inputov, a preto má aj lepšie vzťahy z dodávateľmi. Táto stratégia je veľmi úspešná pokiaľ sa zákazník nezameriava na prepracované produkty, ak však spotrebiteľ zvýši svoje nároky môže byť pre podnik problémom urobiť kompromis medzi nízkymi nákladmi a zlepšením výrobkov. 

Druhou stratégiou je stratégia diferenciácie. Cieľom tejto stratégie  je dosiahnuť konkurenčnú výhodu vytvorením výrobku alebo služby, ktorý je spotrebiteľom z určitého hľadiska vnímaný ako zvláštny, výnimočný, unikátny – jednoducho iný ako ponúka konkurencia. Ceny  sú zvyčajne oveľa vyššie ako ceny nákladového vodcu. Spotrebiteľ ich akceptuje, pretože dôveruje kvalite, preto je cena stanovená do takej výšky za akú ju je spotrebiteľ ešte ochotný kúpiť. 
Podnik  hľadí na trh ako na súbor množstva segmentov, pričom sa rozhoduje či sa bude špecifikovať len na niektoré segmenty alebo na celý trh.  Rozvíjanie výnimočných schopností nevyhnutných na získanie diferenciálnej výhody je nákladné a preto má stratégia diferenciácie  vyššie náklady ako nákladového vodcu. Táto stratégia si však vyžaduje mať už nejaký vplyv na trhu lebo ináč za také ceny by spotrebitelia vaše produkty nekupovali. Vynikajúco spracoval túto stratégiu výrobca elektronických zariadení Apple ktorý sa tak odlíšil od konkurencie a dal ľudom presne to čo chcú až sa z neho stala akási kultová značka. 

Obe tieto stratégie sú určite efektívne a rôzne podniky môžu dosiahnuť úspech používaním ktorejkoľvek stratégie avšak myslím si že  záleží od toho v akom segmente sa podnik pohybuje a taktiež aké má podmienky podnik na realizovanie tej ktorej stratégie. 

Stanislav Hadri ZOP2

One thought on “Nákladové vodcovstvo vs diferenciácia

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s