Ako vyzerá product placement na Slovensku


Na začiatok si povieme čo to vlastne product placement je. Ide o zámerné umiestňovanie značkového výrobku do audiovizuálneho diela za účelom jeho propagácie. Na Slovensku je product placement legálnym od decembra 2009. Odvtedy sa slovenský divák pri sledovaní relácií  a seriálov veľmi často stretáva s označením „V tomto programe sú umiestnené produkty“.

Rada by som v tejto súvislosti spomenula slovenský seriál v ktorom sa môžeme stretnúť s product placementom. Jeho využitie popíšem na seriály Panelák, ktorý je ideálnym príkladom. 

Jedným z príkladov na ktoré si pamätám, bol nápoj Orangina. Celú jednu sériu si ho poctivo objednávali hostia baru, videli sme chladničky s týmto nápojom a hlavne ho pila jedna z hlavných postáv. Ďalším príkladom je pitie piva od Zlatého Bažanta. V období , keď sa na našom trhu dostával do povedomia radler ho postavy pili pravidelne a vždy s logom otočeným do záberu.

Napadá ma aj umiestnenie reklamy na automobilku Peugeot. Jedna z postáv dostala od priateľa nový model auta, ktorý sme mohli vidieť zo všetkých uhlov spolu s popisom jeho pozitív, podobne ako v dokonalej televíznej reklame.

Najvýraznejším príkladom, ktorý pri seriály Panelák uvediem je umiestnenie predajne reťazca Billa v prízemných priestoroch domu. Tá sa stala obľúbenou témou rozhovorov postáv,či už v ich domácnostiach alebo pri náhodných stretnutiach na chodbe, resp. dej sa často odohráva práve v tejto prevádzke. Keby som mala spočítať koľko krát bola Billa spomenutá v dialógoch, asi by som sa nedopočítala. Spôsob a frekvencia akou obchod prezentujú mi príde prehnaná, ale myslím že účinok tejto reklamy je pre Billu uspokojivý.

Image

Panelák nie je jediná relácia, kde sa môžeme s product placementom stretnúť, dá sa povedať, že v každej jednej slovenskej relácií či seriály sa s touto formou reklamy môžeme stretnúť. Či už v pasívnej forme, kedy sa produkt len tak náhodou objaví v zábere, alebo pri absurdných dialógoch v ktorých je tento produkt ospevovaný.

Netvrdím, že product placement je dobrý alebo zlý, len si myslím že by mal byť využívaný v takej miere, aby ľuďom daný produkt neznechutil a hlavne aby nepôsobil umelo až nútene. Do budúcna sa s ním budeme určite stretávať a časom možno nahradí tradičné formy televíznej reklamy. 

Zuzana Hegedušová PMŽ1

6 thoughts on “Ako vyzerá product placement na Slovensku

  1. určite, myslím že čím častejšie to spomenú, tým vyššie zisky z reklamy 😀 teda taký je môj názor

  2. vždy sa smejem na tom, ako sa snažia aby logo bolo v každom prípade otočené na obraz 😀 a rozmýšľam nad tým, či zvyknú opakovať zábery kvôli tomu, že logo je náhodou otočené opačne 😀 ale žeby ma to donútilo kúpiť ten produkt alebo zavítať do obchodu… tak to určite nie

  3. Spätné upozornenie: Koniec tradičnej TV reklamy? - Blog BrightMinds

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s