Krízu podniku môžeme definovať ako nežiaducu, ale v podniku veľmi často sa vyskytujúcu, fázu životného cyklu.
Inak povedané ide o sériu udalostí, zvyčajne neočakávaných, ktoré tvoria veľmi skutočný potenciál pre nepriaznivé až katastrofické následky. Kríza nastáva priamo a nedá sa predvídať. Bez ohľadu na právne hľadisko každej krízovej situácie, vnemy vytvorené od začiatku až do vyriešenia krízy môžu dramaticky zasiahnuť dobrú povesť a finančnú pozíciu firmy.
Signály – symptómy nastupujúcej krízy môžeme evidovať z vonkajšieho – externého, ale aj z vnútorného prostredia podniku.
Medzi signály z externého prostredia patria:
- kolísanie, prípadne stagnovanie odbytu výrokov resp. služieb na trhu,
- rast tlaku konkurenčných podnikov, ktoré dosahujú rast podielu na trhu vyššou kvalitou, inováciami alebo nižšou cenou,
- problematické uspokojovanie potrieb zákazníkov, ktoré sú spojené so zmenami v spotrebiteľských preferenciách a pod.
Za vnútorné signály je možné považovať:
- pokles počtu inovácií v podniku,
- narastanie tolerancie k parciálnym nedostatkom, ospravedlňovanie chýb a nedostatkov,
- neopodstatnené prerozdeľovanie dosahovaných výnosov zo ziskových na stratové strediská,
- zanedbávanie problémov, bagatelizácia odhaľovania rezerv a vyhľadávania nových príležitostí,
- znižovanie počtu a kvality školení, resp. inej odbornej výchovy zamestnancov,
- uspokojovanie sa s úspechmi podniku, ktoré boli dosiahnuté v minulosti,
- nestabilné vlastnícke vzťahy,
- nedostatok pocitu identity zamestnancov s podnikom na všetkých hierarchických stupňoch,
- nedostatočnú vzájomnú kooperáciu útvarov vo vnútri podniku,
- nedostatočné informačné toky a s tým súvisiace medzery v informovanosti tak vedúcich, ako aj ostatných spolupracovníkov,
- nízku úroveň prípravy strategických rozhodnutí,
- značné nedostatky v organizačnej štruktúre podniku,
- nedostatočne rozpracovaný účtovný systém a podobne.
Na uvedené signály by mali majitelia podniku resp. manažéri podniku urýchlene reagovať a prostredníctvom diagnostických metód odhaliť príčiny, v dôsledku ktorých kríza vznikla.
Príčiny krízy
Na príčiny vzniku krízy môžeme nazerať z viacerých hľadísk. Z hľadiska prvkov a realizácie transformačného procesu môžeme príčiny popísať jednoduchým spôsobom, na základe trojuholníka podnikových ťažkostí..
Každý z vrcholov tohto trojuholníka je možné podrobnejšie študovať. Ku kríze trhu dochádza obyčajne v dôsledku saturácie trhu a recesie určitého výrobku na trhu. Signálom krízy na trhu pre podnik je zníženie, v mnohých prípadoch prudký pokles dopytu po výrobkoch a tým spojené odbytové ťažkosti podniku.
Charakteristickou črtou krízy výrobkov je nedostatočné prispôsobenie výrobkov podniku požiadavkám trhu, nedosahovanie požadovaných technických parametrov výrobkov a kvality výrobkov, resp. pokles kvality výrobkov.
Prioritnou príčinou krízy podniku z hľadiska tretieho vrcholu trojuholníka ťažkostí – technológie, je nedostatočná kvalita a parametre technológie využívanej v podniku na výrobu kvalitných výrobkov a v požadovanom množstve.
Iný uhol pohľadu predstavuje pozeranie na príčiny krízy zo širšieho aspektu jednotlivých činnosti podniku a jeho fungovania. Väčšina skúseností z oblasti kríz vedie k názoru, že sú spôsobované subjektívnymi faktormi, to znamená, nezvládnutím z hľadiska riadenia. Len menšia časť je daná objektívnymi faktormi, čiže vývojom okolia podniku na ktorý manažment nemá vplyv.
Pomer subjektívnych faktorov a objektívnych faktorov sa odhaduje na 80:20 alebo 70:30, ale vždy na vrub subjektívnych faktorov. Ako hlavné príčiny vzniku kríz sa z tohto uhla pohľadu uvádzajú tri skupiny faktorov:
- manažment resp. vlastníci podniku,
- vnútorná ekonomická štruktúra podniku,
- vonkajšie ekonomické prostredie.
Simona Lelkešová, EMP8
pekný článok na danú tému 🙂
musíme sa vyvarovať krízy v podniku
zaujímavý článok
kríza v podnikoch som sa prejavuje čím dalej tým viac
pekný pohlad na danú problematiku