Ako ovplyvňujú známe osobnosti nákupné rozhodovanie?


V súčasnosti, keď človek zapne internet alebo televíziu, nemôže si nevšimnúť známe osobnosti vystupujúce v reklame a propagujúce určitý druh výrobku. Povedzme si úprimne, či už bol niekto ovplyvnený nákupom výrobku prezentujúci známou osobnosťou? Problémom je v tom , že mnoho zákazníkov namiesto toho, aby kupovali produkt preto, že ho chcú, alebo potrebujú, tak ho kupujú len preto, že ho „má“ aj známa osobnosť.

Podľa môjho názoru, najviac ovplyvnenými sú mladí ľudia a deti,  ktoré vidia svoj vzor a túžia mať to, čo vidia v reklame. Na druhej strane, sem môžeme zaradiť aj dospelých, a to z dôvodu ich záujmu dobre vyzerať, voňať….. no proste sa zaujímajú o najnovšie trendy.

Otázka je, sú známe osobnosti v reklame dobrý alebo zlý nápad? Myslím si, že to môže byť oboje. Je to dobrý nápad, pretože takéto reklamy môžu ľudí viac upútať, čo vedie k tomu, že si tento produkt aj kúpia, čo je dobrá vec. Na druhej strane by to mohlo byť tiež zlá cesta, ak sa spoločnosť rozhodne propagovať svoj produkt pomocou celebrít, ktoré majú negatívnu povesť. To môže viesť k tomu, že publikum už stratí záujem o celebritu,aj  o produkt. Je dôležité, aby si spotrebitelia uvedomili, že len preto, že sa známa osobnosť objaví v reklame neznamená, že celebrita je 100% lojálna k značke, alebo dokonca vlastní daný produkt.

Slávni ľudia sú vždy vynikajúci predavači. Predstavenie známej tváre je jeden z najrýchlejších a najjednoduchších spôsobov, ako podniky vytvárajú spojenie so značkou v mysliach spotrebiteľov. Keď obľúbený a slávny herec alebo športovec podporuje produkt, tak si výrobok hneď získava okamžitú dôveryhodnosť u ľudí a presvedčí ich  v nákupnom rozhodovaní.

Známe osobnosti, alebo inak celebrity, predávajú rôzne druhy tovarov. Pozrime sa na niektoré z nich. Napríklad, David Beckham vystupuje v reklamách pre značky ako Adidas, H&M, Pepsi, Samsung a iné. Herec  Brad Pitt sa objavuje v reklamách na parfum od značky Chanel. Známe sú aj televízne reklamy na Gillette, kde vystupujú známe osobnosti a športovci. V televíznej reklame sa objavujú aj  iné známe osobnosti, ale najčastejšie ide o hercov, spevákov, športovcov a všeobecne známe osobnosti – celebrity.

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Už aj na malom Slovensku sa niektoré spoločnosti rozhodli vsadiť na reklamy, kde obsadia známe osobnosti, ako Jozef Vajda pre poisťovňu Kooperatíva,   Rytmus pre T-Com, alebo pred nejakým časom v reklamách pre Tatra Banku. Ďalšou bola nestarnúca a vždy dobre naladená Eva Máziková opätovne pre T-com.

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Otázne je, či známe osobnosti aj používajú produkty, ktoré sa rozhodli propagovať.

Faktom však ostáva, že obchodníci sú si veľmi dobre vedomí toho, aký rozsah vplyvu majú celebrity na spotrebiteľa.  Príjemca reklamy si zapamätá produkt, ktorý je spojený s celebritou, či už je fanúšik, alebo nie.

V mojom prípade ma zaujímajú reklamy, kde vystupujú známe osobnosti, ale na druhej strane nepociťujem potrebu si daný produkt hneď kúpiť. Rozhodujem sa na základe vlastného pocitu, či sa mi výrobok páči a či spĺňa hodnotu, ktorú mi má poskytovať.

Andrej Bukovský, VMŽ 1

3 thoughts on “Ako ovplyvňujú známe osobnosti nákupné rozhodovanie?

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s