Farby a ich vplyv na zákazníka


Človek si pamätá približne 10 % toho čo počul, 30 % toho čo čítal a asi 80 % toho čo videl. Vizuálna komunikácia zohráva v našich životoch veľkú úlohu, jej súčasťou sú bezpodmienečné aj farby. Dokážu nás vo veľkej miere ovplyvňovať. Pôsobia na naše emócie, nákupy, rozhodovania či náladu. Mnoho marketingových pracovníkov už priznalo, že výber správne zvolenej farby dokáže produkt predať i prezentovať dôveryhodnosť firmy. Ide o to, že konkrétne farby pôsobia na určité emócie zákazníkov. Firma by preto vzhľadom na predmet svojho biznisu resp. činnosti mala vedieť, ktoré farby sú pre ňu NAJ, na základe čoho sa odvíja dizajn jej webstránky, farebnosť jej propagačných materiálov, predajne a oblečenia jej zamestnancov.

Farby sú podstatnou súčasťou našich každodenných životov. Pôsobia na naše nálady a pocity, dokonca podľa niektorých štúdií zapríčiňujú i zmeny našich fyzických vlastností – hladiny hormónov. Použitím teórie farieb vedia obchodníci premeniť bežný produkt na príťažlivú vec pre zákazníka a vyvolať v ňom náhlu potrebu alebo uspokojenie určitej potreby.

Okrem vyvolania adekvátnej reakcie v zákazníkovi plnia farby i ďalšiu fundamentálnu funkciu – sú súčasťou značky firmy a tým prispievajú k rozpoznaniu spoločnosti na trhu. Niektoré firmy získali tak silné postavenie, že sú zákazníkmi rozpoznané okamžite – len podľa farebných schém a bez prítomnosti názvu spoločnosti ako napr. nealkoholické nápoje červená (coca-cola) a modrá (pepsi).

Význam farieb:

–           vytvárajú imidž firmy či výrobku,

–           vzbudzujú asociácie,

–           pomáhajú pri identifikácií vecí,

–           uľahčujú vnímanie a pochopenie marketingovej informácie,

–           ovplyvňujú subjektívne vnímanie tepla až o 4 ˚C oboma smermi,

–           zvyšujú či znižujú chuť do jedla,

–           nabudia alebo navodia pocit relaxácie.

Biela farba

Biela farba symbolizuje čistotu, nehu, nevinnosť a chlad. V reklamách napríklad na prací prášok navodzuje pocit čistoty a mäkkosti, hlavne v kombinácii s modrou farbou. Biela sa často využíva v modernom minimalistickom dizajne. Jej jednoduchosť vytvára absolútne nadčasový dojem.

 

Čierna farba

 

Čierna farba je spájaná so smrťou, tajomnosťou, zlom, osamelosťou a smútkom. Na druhej strane pôsobí elegantne a vznešene. V reklamách sa využíva hlavne na označenie drahých produktov, ktoré majú vysokú kvalitu a sú atraktívne. Môžeme sa s ňou stretnúť napríklad pri etikete na víno, drahej čokoláde alebo parfumu. Čierny obal produktov podvedome vnímame ako ťažký, na rozdiel od bieleho.

Žltá farba

Žltá farba je optimistická, kreatívna farba, ktorá sa často používa do výkladov obchodov, aby upútala pozornosť potenciálnych zákazníkov. Žltú farbu charakterizuje pocit slobody, nádeje energie a humoru. Platí pri nej rovnaké pravidlo ako aj pri červenej farbe. Menej je niekedy viac. Žltá farba je farbou svetla, “osvietenia” a následne porozumenia.

Zelená farba

Zelená farba navodzuje príjemné pocity ako sú: kľud, harmónia, nádej, pokoj, čerstvosť a oddych. Je farbou prírody, zdravých produktov, sviežich nápojov a potravín. Niektorí ľudia vnímajú potraviny, ktoré majú zelený obal za nízko kalorické, bio a bez tuku(jeden z dôvodov prečo Mcdonald´s prefarbuje svoje predajne z červenej na zelenú). V kozmetike zase poukazuje na používanie prírodných zložiek namiesto ropných produktov. Táto farba je tiež preferovaná v zdravotníctve a pri ekologickom podnikaní.

Modrá farba

Modrá farba symbolizuje bohatstvo, úprimnosť, dôveru a pocit bezpečia. Na základe toho sa s ňou môžeme stretnúť v bankách alebo pri rôznych biznisoch. Svetlomodrá farba vyvoláva teplo a príjemné pocity, zatiaľ čo tmavomodrá na nás pôsobí chladne a neútulne. Modrá sa považuje sa najľadovejšiu farbu, aj preto sa využíva najmä pre obaly mrazených potravín. V reklame sa modrá využíva pre vyjadrenie kvality a prípadne aj čistoty. Modrá bola kedysi ženskou farbou harmónie a vernosti, rozľahlosti a pokoja. Dnes ju vďaka móde pre deti vnímame ako chlapčenskú farbu.

Červená farba

Červená farba je známa ako energická farba, ktorá predáva produkt a zvyšuje túžbu po produkte. Pre marketingové účely je priam perfektná. Symbolizuje lásku, živosť, energiu, nebezpečenstvo, krv, hnev, zmyselnosť, nadšenie a vášeň. Vínová červená predstavuje luxus a eleganciu. Na veľkých plochách je v malom množstve prínosná a dokáže zaujať. No ak sa to s ňou preženie, môže na človeka pôsobiť agresívne a vyvolať strach. Červená púta pozornosť a burcuje nás k činom. Práve preto si podniky s rýchlym občerstvením svoje prevádzky farbia na červeno. Zákazníkov núti rýchlo si vybrať jedlo a ponáhľať sa preč. Rôzne štúdie tiež ukázali, že červená má na ľudí fyzický vplyv, zvyšuje srdečný tep a tlak. Zaujímavé je tiež to, že do 20-tych rokov minulého storočia červená spolu s ružovou farbou vyjadrovali mužskosť.

 

Poznámka:

Príspevok bol spracovaný ako výstup z projektu Ekonomickej univerzity v Bratislave pre mladých učiteľov, vedeckých pracovníkov a doktorandov v dennej forme štúdia, s názvom „Alternatívne modely difúzie produktových inovácií na trhoch EÚ“, vedeným pod číslom I-15-102-00, realizovaným na Katedre podnikovohospodárskej FPM EUBA, pod vedením Ing. Petra Štetku, PhD. – podiel projektu na výstupe je 50%; ako aj výstup z projektu VEGA č. 1/0546/15, s názvom „Hodnotenie výkonnosti moderných marketingových prístupov a ich dosah na výkonnosť podniku“, realizovaného na Katedre podnikovohospodárskej FPM EUBA, pod vedením Ing. Kataríny Grančičovej, PhD. – podiel projektu na výstupe je 50%.

Autor:

Ing. Bc. Peter Štetka PhD. | Pôsobí na Katedre podnikovohospodárskej Fakulty podnikového manažmentu Ekonomickej univerzity v Bratislave. Adresa: Dolnozemská cesta 1/B, 852 35 Bratislava. Kontakt: peter.stetka@euba.sk

Platforma:

Webová stránka Marketing Lounge funguje na platforme WordPress od WordPress Foundation.

5 thoughts on “Farby a ich vplyv na zákazníka

  1. zo skusenosti, ludia aj tak kupuju to na co su zvyknuty..a ked sa jedna o tovar nie kazdodennej spotreby, ako napriklad nieco do domacnosti, tak si to kupia vo farbach a v style v akom maju zariadeny byt/dom…ale clanok fajn aspon sa clovek nieco dozvedel nove

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s