Reklama a psychológia


 

Reklama, ako najznámejší komunikačný marketingový nástroj, je prirodzenou súčasťou nášho života. Či už chceme, alebo nie, stretávame sa s ňou všade – v bežných médiách, na ulici, cestou do školy alebo práce, v autobusoch, vlakoch……Aj keď si to možno bežne neuvedomujeme, sme s ňou neustále v kontakte. Najvšeobecnejšia definícia vymedzuje reklamu ako cieľavedomé komunikačné pôsobenie na určitú cieľovú skupinu, ktorej cieľom je upútať príjemcu natoľko, aby si propagovaný výrobok kúpil. Na každého z nás pôsobí reklama odlišne. Niektorí z nás často nakupujú  pod vplyvom reklamy,  iní zase dávame prednosť dôkladnému „preskúmaniu“ produktu a nepodliehame čaru reklamy. Tzv. psychológia reklamy tak pôsobí na každého z nás odlišne. Osobne si myslím, že využívať poznatky zo psychológie je dôležitou súčasťou marketingovej kampane jednotlivých podnikov. Pri tvorbe reklamy sa musí určiť segment zákazníkov pre ktorých je určená. Pomocou psychológie vieme skúmať správanie cieľových zákazníkov, ako aj predpokladať ich reakcie na produkt. Taktiež nám psychológia pomáha „pôsobiť“ na zákazníka, čo je v podstate cieľom reklamy. Vďaka nej vieme určiť, aké farby pôsobia na zákazníka či už pozitívne alebo negatívne, akým symbolom a znakom dávajú prednosť, ako na nich pôsobí hudba v televíznych a rozhlasových reklamách a mnoho iných faktorov. V záujme podnecovania potenciálneho príjemcu ku kúpe prezentovaného produktu všetky spomenuté poznatky psychológie zohrávajú dôležitú úlohu. Často krát sa nám stáva, že ani nemáme potrebu obstarať si daný produkt, ale kvalitná reklamná kampaň nás stimuluje k tomu, aby sme si propagovaný produkt kúpili. Umelé vytváranie potrieb a zvyšovanie spotreby predstavuje negatívny trend súčasnosti. Reklamné agentúry dokážu natoľko využívať psychologické poznatky o zákazníkovi a presvedčiť ho o dôležitosti ponúkaného produktu, že človek neustále rozširuje spektrum svojich potrieb.

Poznámka:

Príspevok bol spracovaný ako výstup z projektu Ekonomickej univerzity v Bratislave pre mladých učiteľov, vedeckých pracovníkov a doktorandov v dennej forme štúdia, s názvom „Výskum kognitívno-behaviorálnych determinantov responzívnych modelov správania spotrebiteľov na digitálnych trhoch EÚ“, vedeným pod číslom I-16-101-00, realizovaným na Katedre podnikovohospodárskej FPM EUBA, pod vedením Ing. Petra Štetku, PhD. – podiel projektu na výstupe je 50%; ako aj výstup z projektu VEGA č. 1/0546/15, s názvom „Hodnotenie výkonnosti moderných marketingových prístupov a ich dosah na výkonnosť podniku“, realizovaného na Katedre podnikovohospodárskej FPM EUBA, pod vedením Ing. Kataríny Grančičovej, PhD. – podiel projektu na výstupe je 50%.

Autor:

Ing. Róbert Šlosár | Pôsobí na Katedre podnikovohospodárskej Fakulty podnikového manažmentu Ekonomickej univerzity v Bratislave. Adresa: Dolnozemská cesta 1/B, 852 35 Bratislava. Kontakt: robert.slosar@euba.sk

Platforma:

Webová stránka Marketing Lounge funguje na platforme WordPress od WordPress Foundation

3 thoughts on “Reklama a psychológia

  1. Súhlasím s názorom autorky. Využívanie psychológie v reklame je veľmi dôležité. Na mňa veľmi pozitívne pôsobí hudba a to nielen v reklame ale aj v kamennom obchode..lepšie sa mi nakupuje pri rytmických melódiách…aj keď neviem prečo 🙂

  2. Uplne suhlasim s autorkou, psychologiu by mal ovladat kazdy dobry marketer, a zaroven suhlasim aj s Lubkou, aj mne salepsie nakupuje pri dobrej hudbe 🙂 ale napriklad namem rada ked je hudba v obchode taka hlavna, ze si pomaly nepocujem ani vlastne myslienky..

  3. Niekedy sa mi stane, že pozerám televízne reklamy úplne automaticky a hoci sa mi zdajú zaujímavé alebo vtipné úplne sa mi stratí pointa a neviem ani k akému produktu sú určené. Väčšina reklám je dosť otravná a jej sústavné opakovanie už nevplýva nielen na našu psychológiu, ale aj psychiku.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s