“Najefektívnejšia” reklama


Reálne, koľkí z nás ešte vnímajú reklamy v televízii? Hovorí sa, že reklama v televízii je jednoznačne jedna z najúčinnejších foriem reklamy vôbec. Je to v súčasnej dobe ešte naozaj tak?

Niekedy, keď ešte reklama v televízii nebola takou zvyčajnou, ako je to teraz, možno bola účinnou. Pre ľudí bolo vzácne vidieť v televízii reklamu, aj keď ja si už na takéto obdobie pamätať nemôžem. Keďže prvá televízna reklama bola odvysielaná už v roku 1941, kde inde ako v Amerike, len pomerne málo z nás si pamätá na éru bez reklám. Rozšírila sa ako vírus. Televízna reklama je všade. Nenájdem mnoho televíznych staníc, ktoré by mi umožnili pozerať film, dokument, reláciu, seriál, telenovelu, televízne noviny, či sitcomy, v podstate hocičo bez toho, aby mi do môjho pohodového relaxovania a odpočívania pri telke po ťažkom dni v škole, či práci nezasiahli nejakou reklamou. Keby aspoň tie reklamy stáli za to! Ale stoja? Povedia nám niečo nové, čo by nás aj reálne zaujímalo? Myslím si, že dnešný človek, ak niečo chce a plánuje si niečo kúpiť, vie si informácie o výrobku, či službe zistiť aj sám, keďže „všetko je na webe“.

Čoraz väčší počet ľudí v mojom okolí zaujíma negatívny postoj voči reklame v televízii. Zdajú sa im otravné, zdĺhavé, trapné, nezaujímavé, primitívne, zbytočné, oblbujúce, majúce nás spotrebiteľov za primitívov.  Mnohí z nich majú pocit, že televízia nie je už ani tak o filmoch alebo reláciách, ale skôr o reklamách a propagovaní výrobkov a služieb. Väčšina z nás reklamy prepína alebo stišuje hlas, kým opäť nezačne film. Najviac reklám možno sledovať v oblasti automobilového priemyslu či bankovníctva. Práve toto sú oblasti pomerne finančne náročné. Spotrebiteľ uvažujúci o kúpe automobilu, či založenia si bankového účtu alebo zobratia hypotéky vo väčšine nedá na prvú voľbu, ktorá sa mu naskytne v televízore. Kvalitne zvažuje všetky možnosti a nedá sa reklamou oblafnúť. Avšak takto globálne toto tvrdiť nemôžno. Nájdu sa aj takí. A práve pre nich je takáto reklama robená.

Čo by sme však bez nich robili? Kedy by sme chodili na WC? Aj keď toto už v dnešnej dobe problém nepredstavuje, keďže už mnoho domácností má Mágio alebo iné digitálne televízie napr. Fiber TV z Orangeu alebo Digitálnu televíziu UPC, ktoré umožňujú sledovateľom televízie pozastaviť sledovaný program a odbehnúť si vybaviť, čo potrebujú.

Je diskutabilné, či v konečnom dôsledku má reklama na jej sledovateľov aj nejaký výraznejší vplyv než len otrávenie pri sledovaní zaujímavého programu. No podpora reklamy alebo chránenie sa pred jej vplyvom je už však na každom zvlášť.

Poznámka:

Príspevok bol spracovaný ako výstup z projektu Ekonomickej univerzity v Bratislave pre mladých učiteľov, vedeckých pracovníkov a doktorandov v dennej forme štúdia, s názvom „Výskum kognitívno-behaviorálnych determinantov responzívnych modelov správania spotrebiteľov na digitálnych trhoch EÚ“, vedeným pod číslom I-16-101-00, realizovaným na Katedre podnikovohospodárskej FPM EUBA, pod vedením Ing. Petra Štetku, PhD. – podiel projektu na výstupe je 50%; ako aj výstup z projektu VEGA č. 1/0546/15, s názvom „Hodnotenie výkonnosti moderných marketingových prístupov a ich dosah na výkonnosť podniku“, realizovaného na Katedre podnikovohospodárskej FPM EUBA, pod vedením Ing. Kataríny Grančičovej, PhD. – podiel projektu na výstupe je 50%.

Autor:

Ing. Róbert Šlosár | Pôsobí na Katedre podnikovohospodárskej Fakulty podnikového manažmentu Ekonomickej univerzity v Bratislave. Adresa: Dolnozemská cesta 1/B, 852 35 Bratislava. Kontakt: robert.slosar@euba.sk

Platforma:

Webová stránka Marketing Lounge funguje na platforme WordPress od WordPress Foundation

5 thoughts on ““Najefektívnejšia” reklama

  1. Koncepcia mediálnej výchovy v Slovenskej republike v kontexte celoživotného vzdelávania predpokladá prepojenie aktivít štátu mimovládneho a občianskeho sektora, a to na horizontálnej ako aj vertikálnej úrovni… ehm ehm

  2. Naozaj ma poburuje reklama medzi filmami. Veď už je to celé len o nich. Ešteže mám to mágio, už si bez neho neviem ani telku predstaviť.

  3. Osobne si myslím, že v dnešnej dobe sú reklamy len zbytočne dlhé a viac otravujú, ako by ľudí bavili…

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s