Najväčšie marketingové omyly


Proces globalizácie a internacionalizácie spôsobil, že podniky sa nepohybujú už len na domácom trhu, ale čoraz viac je ich cieľom preniknúť na zahraničné trhy. Pred vstupom na tieto trhy je potrebne mať k dispozícií šikovných marketingových pracovníkov, ktorí musia dokonale poznať nielen podmienky na zvolenom trhu ale aj spotrebiteľské správanie potencionálnych zákazníkov. Ich úlohou je vypracovať bezchybnú marketingovú koncepciu ušitú na mieru zákazníkov.

Napriek dôležitosti tejto koncepcie aj svetové značky sú príkladom jej zanedbávania.

Spoločnosť Coca-Cola, ktorá je celosvetovou jednotkou na trhu nealkoholických nápojov sa marketingovému omylu taktiež nevyhla. Pri vstupe na španielsky trh zanedbala analýzu a na trh umiestnila 2-litrové fľaše. Tie nešli na odbyt a spoločnosť nevedela prečo. Ak by si však spravila dôkladnú analýzu trhu, zistila by, že Španieli nevlastnia chladničky s veľkým úložným priestorom a dvojlitrové balenie Coca-Coly sa tam nezmestí.

Coca-Cola Post Strong Earnings 

Print

Jeden z najväčších omylov v marketingu patrí firme General Foods, dnes už Kraft Foods. Tá uviedla na japonský trh práškovú zmes na prípravu koláčov. Dôvod prečo neuspela bol v tom, že v Japonsku len 3% domácnosti vlastni rúru na pečenie. Ďalší omyl firma urobila vo Francúzku, kde ponúkala pomarančový džús Tang. Ten bol v reklame označovaný ako najlepší džús k raňajkám. Problémom bolo, že Francúzi pijú džús len zriedka a už vôbec nie k raňajkám.

suc-tang-2

prevziaťĎalším príkladom zle zvládnutého marketingu je spoločnosť Philips. Tej sa nedarilo s predajom kávovarov v Japonsku. Háčik bol v tom, že Japoncom, ktorí majú zväčša malé kuchyne sa kávovary videli priveľké. Po ich zmenšení sa firma dostala z červených čísel.

prevziaťNesprávnu marketingovú koncepciu zvolila aj firma Hallmark, ktorá sa zaoberá výrobou a predajom pohľadníc. V čase keď sa snažila presadiť na francúzskom trhu sa dopustila výraznej chyby. Jej pohľadnice obsahovali veľa textu čo nebolo vo Francúzsku obľúbené. Francúzi dávajú prednosť vlastnoručnému písaniu textu pohľadníc a tieto pohľadnice spájali s označením ,,sladký sentiment”.

prevziať (1)Spoločnosť, ktorá vyrába zubnú pastu Crest sa neujala v Mexiku. Hlavným dôvodom bolo, že reklama nebola dostatočne presvedčujúca a Mexičania neverili, že zubná pasty ich zuby aj skutočne ochráni.

Ak by vstupom týchto spoločnosti na zahraničné trhy predchádzala dôkladná analýza trhu a starostlivo vypracovaná marketingová koncepcia, vyhli by sa tak nielen zlej reklame ale aj vysokým nákladom, ktoré sa s týmito omylmi spájajú.

Poznámka:

Príspevok bol spracovaný ako výstup z projektu Ekonomickej univerzity v Bratislave pre mladých učiteľov, vedeckých pracovníkov a doktorandov v dennej forme štúdia, s názvom „Výskum kognitívno-behaviorálnych determinantov responzívnych modelov správania spotrebiteľov na digitálnych trhoch EÚ“, vedeným pod číslom I-16-101-00, realizovaným na Katedre podnikovohospodárskej FPM EUBA, pod vedením Ing. Petra Štetku, PhD. – podiel projektu na výstupe je 50%; ako aj výstup z projektu VEGA č. 1/0546/15, s názvom „Hodnotenie výkonnosti moderných marketingových prístupov a ich dosah na výkonnosť podniku“, realizovaného na Katedre podnikovohospodárskej FPM EUBA, pod vedením Ing. Kataríny Grančičovej, PhD. – podiel projektu na výstupe je 50%.

Autor:

Ing. Róbert Šlosár | Pôsobí na Katedre podnikovohospodárskej Fakulty podnikového manažmentu Ekonomickej univerzity v Bratislave. Adresa: Dolnozemská cesta 1/B, 852 35 Bratislava. Kontakt: robert.slosar@euba.sk

Platforma:

Webová stránka Marketing Lounge funguje na platforme WordPress od WordPress Foundation

79 thoughts on “Najväčšie marketingové omyly

  1. Vidieť že pred vstupom na nový trh, alebo zavedeným nového produktu na trh je prieskum trhu naozaj dôležitý. Taktiež je vidieť že aj tieto obrovské spoločnosti niesu neomylné a že len pre nedostatočnú analýzu trhu, toho čo ľudia chcú, prišli o obrovské peniaze. Otázne je či tieto spomenuté prípady boli výsledkom nedbalosti, alebo snahy ušetriť nejaké tie “drobné” na prieskume, pričom si takto spôsobili niekoľkonásobne väčšie straty.

  2. Veľmi zaujímavý, krátky a výstižný článok. Hlavne som sa v ňom dozvedela oveľa viac informácií, než by som sa dočítala v novinách, alebo v škole na prednáškach….MEGA 🙂

  3. Zaujímavý článok, hádam sa dočkáme aj pokračovania, a Lenka nám priblíži aj ďalšie zlyhania a omyly ktorých sa firmy vstupom na medzinárodné trhy dopustili. 🙂

  4. výstižné, žiadne zbytočné omáčky, zaujímavé info..bude aj pokračovanie?! 🙂 takže Japonci nevedia piecť, keď nemajú rúry? 🙂 aj coca-cola pobavila..

  5. Je zaujímavé že takéto omyly sa stávajú aj v najväčších firmách. Na druhej strane, dobre zvladnuty marketing je veľmi mocný nástroj a vie pritiahnuť neskutočne množstvo ľudí na daný tovar “apple” a urobiť z neho modlu. Škoda len že aj dnes je ešte mnohými (najmä malými ) firmami nedostatočné používaný, a to najmä kvôli jeho finančnej náročnosti, ktoré málokedy male podniky zvládnu pokryť. Ale aj tak je lepšie robiť marketing aspoň v malom, lokálne, ako vôbec. Malý, lokálny podnikateľ aspoň pozná svoj trh, narozdiel od veľkých nadnárodných korporacii, ktorým tu hrozi marketingový omyl. 🙂

  6. A veľká pochvala Lenke za výborne napísaný článok, ktorý sa mi lepšie čítal ako od nejakého profesionálneho žurnalistu 🙂 Štylisticky, obsahovo a gramaticky veľmi dobre. Ďakujem za super článok Lenka 🙂

  7. Tento článok ma dosť zaujal, myslím že analýza trhu, čiže poznanie preferencií spotrebiteľov je pre marketing dosť kľúčovým faktorom. Určite v tom majú výhodu malý podnikatelia, ktorí vedia lepšie odhadnúť preferencie zákazníkov.
    Lenka, chválim tento článok, dúfam že čoskoro vyjdú aj ďalšie s tvojimi postrehmi 🙂

  8. Veľmi dobre napísaný článok, zaujímavý, mnoho informácii som ani netušila..takže hodnotím jednoznačne veľmi pozitívne 🙂

  9. V tomto článku je dobre vidieť, že aké detaily rozhodujú o úspechu alebo neúspechu výrobku na vybranom trhu. Osobne by ma nikdy nenapadlo skúmať veľkosť chladničiek 😀

  10. zaujimave, ako sa firma moze v takychto malickostiach seknut, hlavne ked podcenia neznalost trhu a myslia si, ze v kazdej krajine su rovnake podminky…..

  11. Pekný článok Lenka,. neprestávaj písať
    Niektoré chyby sú niekedy najúčinnejšou reklamou, pretože poukazovaním na ne sa viac dostane produkt alebo spoločnosť do povedomia spotrebiteľov. Zlý chýr sa šíri rýchlejšie. Tým, že ak niekto chybuje sa o tom potom veľa píše:) . Koľko sa popísalo o škodlivosti Coca coly? Klesla jej spotreba?……..

  12. pekný článok, pri ktorom vidieť, že bez dôsledného prieskumu trhu a znalosti danej oblasti resp. ich zvykov, sa biznis jednoducho robiť nedá.

  13. Zaujímavé informácie, pekný príklad toho, že kto chce podnikať musí myslieť v prvom rade na prieskum trhu..

  14. veľmi zaujímavé.. :o) ja som zase počula o tom, ako automobilka Chevrolet neuspela na Španielskom trhu so svojim modelom Chevrolet Nova, lebo Nova po Španielsky znamená „nechodí-nefunguje“ 😀

  15. Zaujímavá skutočnosť ako zanedbanie analýzy trhu dokáže výrazne ovplyvniť fungovanie veľkých spoločností na danom trhu. Skvelé spracovanie článku jednoznačne obohatí čitateľa o nové zaujímavo podané informácie 🙂

  16. leni jasne strucne vystizne mas moj obdiv taketo info o vyrobkoch by mali byt viacej prezentovane v mesiach nie len uspech firiem

  17. No pekne…dozvedame sa ake to maju v inych krajinach, v inych kulturach 😉 ta analyza trhu ma nieco do seba 🙂

  18. Celkom zaujímavé. Človek by ani nepovedal, akých omylov sa takého korporácie dopúšťajú. Najmä ak ich napravenie stojí nemalé peniaze. Tu sa treba zamyslieť nad otázkami, kde sa stala chyba?, a ako je možné dopustiť sa takých omylov v dnešnej dobe? Asi sa tu zhodneme, že najväčším problémom bol nepostačujúci, alebo úplne absentovaný prieskum trhu, a informovanosť na veľmi nízkej úrovni.

  19. Zaujímavý článok 🙂 ani som netušil o niektorých veciach, jasne však zobrazuje ako je analyza trhu dôležitá 🙂

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s