Akvizícia ako typ podnikovej kombinácie


Disney-Pixar-Logo

„Najprv definujte svoju stratégiu a až potom hľadajte akvizície, ktoré vám pomôžu túto stratégiu naplniť. „
Harry Durity, New Mountain Capital

Vysvetlenie pojmu „akvizícia“-  prevzatie slabšieho podniku silnejším, z dvoch samostatných firiem vyrastá jeden nový podnik

 

Príklady úspešných akvizícií

Ani príklad, ktorý som vybrala nebol od začiatku bezproblémový. V začiatkoch spolupráce Pixaru s Disney, sa rozdelenia zisku 50:50 vedeniu Pixaru nepozdávalo, pretože The Walt Disney Company  popritom vlastnilo  všetky práva filmov a to znamenalo zarobiť aj na distribučných poplatkoch. Tu došlo k pochybám o spolupráci. V roku 2004 sa tieto dva spoločnosti snažili dopracovať k novej zmluve týkajúcej sa distribúcie filmov. Neúspešne.

Až V roku 2006 súhlasilo Disney s kúpou digitálneho animátorského štúdia Pixar za 7,4 miliárd amerických dolárov. Pixar sa tak stal divíziou Disneyho spoločnosti a touto kúpou si svoje pozície vylepšili aj najvyšší predstavitelia. Steve Jobs sa tým pádom dostal do vedenia Disneyho štúdií a stal sa tak najväčším individuálnym držiteľom akcií spoločnosti (7%). Dovtedajší člen výkonného vedenia Pixaru Ed Catmull sa po akvizícii dokonca stal prezidentom spojených štúdií a jeho kreatívny riaditeľ.Akvizícia výrazne posilnila kľúčový predmet činnosti Disney – výrobu animovaných filmov a s tým súvisiacich činností, ako je prevádzka zábavných tematických parkov či predaj spotrebného tovaru. Animátorská tvorba v Disney už dlhšie stagnovala, čo predstavovalo vážnu hrozbu pre jej ďalší úspech v Hollywoode. Okrem toho mediálne odvetvie v tom čase čelilo prechodu z klasickej kreslenej produkcie na digitálnu, s čím Disney nestíhal držať krok. Kreatívnu sila a rozsiahle skúsenosti firmy Pixar, výborne zapadli do stratégie Disney.

Poznámka:

Príspevok bol spracovaný ako výstup z projektu Ekonomickej univerzity v Bratislave pre mladých učiteľov, vedeckých pracovníkov a doktorandov v dennej forme štúdia, s názvom „Výskum kognitívno-behaviorálnych determinantov responzívnych modelov správania spotrebiteľov na digitálnych trhoch EÚ“, vedeným pod číslom I-16-101-00, realizovaným na Katedre podnikovohospodárskej FPM EUBA, pod vedením Ing. Petra Štetku, PhD. – podiel projektu na výstupe je 50%; ako aj výstup z projektu VEGA č. 1/0546/15, s názvom „Hodnotenie výkonnosti moderných marketingových prístupov a ich dosah na výkonnosť podniku“, realizovaného na Katedre podnikovohospodárskej FPM EUBA, pod vedením Ing. Kataríny Grančičovej, PhD. – podiel projektu na výstupe je 50%.

Autor:

Ing. Róbert Šlosár | Pôsobí na Katedre podnikovohospodárskej Fakulty podnikového manažmentu Ekonomickej univerzity v Bratislave. Adresa: Dolnozemská cesta 1/B, 852 35 Bratislava. Kontakt: robert.slosar@euba.sk

Platforma:

Webová stránka Marketing Lounge funguje na platforme WordPress od WordPress Foundation

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s