Podnikové inovácie alebo Nápad za milión


PODNIKOVÉ INOVÁCIE ALEBO NÁPAD ZA MILIÓN

            Každý človek chodí každodenne do rôznych obchodov nakupovať rôzne druhy tovarov. Väčšinou pri kúpe tovaru si každý musí počkať v rade pri pokladni, no niekedy dokonca máme pocit, že sme vystáli dieru. Táto situácia sa najčastejšie stáva v potravinových reťazcoch ako napr. Tesco, Hypernova, atď. Myslím si že zmenu v tejto oblasti, resp. tráviť menej času čakania v dlhých radoch by uvítali všetci zákazníci.
Táto situácia sa dá riešiť viacerými spôsobmi, ja navrhujem jedno z nich. Jedná sa o náhradu EAN kódov (čiarový kód, ktorý sa nachádza na každom tovare a pod ním je umiestnený ešte číselný kód) za čipy RFID (rádio frekvenčná identifikácia). Tento čip je vybavený pamäťou, komunikačnou jednotkou a anténou. Obsahoval by zakódované údaje ako identifikácia tovaru, logistické údaje o preprave, skladovaní, o zastávkach, ktorými prešiel tovar, kým bol uložený do regálu v obchode.
Medzi hlavné výhody RFID čipov by malo byť zlepšenie riadenia toku tovarov, zníženie chybovosti, vyšší stupeň automatizácie, digitálne získavanie informácií, vyššia rýchlosť získania informácie, mobilita a možnosť mnohopočetného snímania.
Medzi najväčšiu nevýhodu patrí nákladné zavedenie do praxe a obavy z rozšírenia vírusoch nachádzajúcich sa na čipoch.
Evidentne existuje viac výhod ako nevýhod, veď predstavte si koľko času ušetríte. Bežné nákupy potravín pre rodinu týždenne zaberú najmenej 4 hodiny. Ročne to je 208 hodín = 8,5 dní. Veľké nákupy v obchodných centrách zaznamenajú dlhé rady pri pokladniach, náročné vykladanie tovaru z košíkov na pás, a z pásu naspäť do košíka a z košíka do tašiek. S RFID čipmi by sa tieto problémy vôbec nevyskytovali. Tovary by sme ukladali rovno do nákupných tašiek, vyložili by sme ich až doma. Pri pokladni by bol snímač, ktorý by zosnímal všetky čipy v nákupných taškách naraz v priebehu niekoľkých sekúnd, získal by z nich informácie o cene tovaru a automaticky by ceny jednotlivých tovarov z nákupu spočítal a výslednú sumu zobrazil na displeji. Zákazník by už iba zaplatil platobnou kartou.
Predpokladajme, že snímače týchto čipov by sa nachádzali v “inteligentných zariadeniach” ako chladnička alebo potravinová skrinka. Boli by vybavené aj programovateľným zariadením, do ktorého by sme zadali najpoužívateľnejšie potraviny, po prípade aj ich počet. Keby sa tieto potraviny v “inteligentom zariadení” nenachádzali, alebo by ich počet bol nižší ako bol zadaný, tak by toto zariadenie vyslalo signál napr. v podobe SMS. Toto by nám taktiež ušetrilo čas v zostavovaní zoznamu nákupu.
Predpokladám, že používaním týchto čipov ušetríme náš “drahocenný” čas najmenej o tretinu. A čas sú peniaze.

Poznámka:

Príspevok bol spracovaný ako výstup z projektu Ekonomickej univerzity v Bratislave pre mladých učiteľov, vedeckých pracovníkov a doktorandov v dennej forme štúdia, s názvom „Výskum kognitívno-behaviorálnych determinantov responzívnych modelov správania spotrebiteľov na digitálnych trhoch EÚ“, vedeným pod číslom I-16-101-00, realizovaným na Katedre podnikovohospodárskej FPM EUBA, pod vedením Ing. Petra Štetku, PhD. – podiel projektu na výstupe je 50%; ako aj výstup z projektu VEGA č. 1/0546/15, s názvom „Hodnotenie výkonnosti moderných marketingových prístupov a ich dosah na výkonnosť podniku“, realizovaného na Katedre podnikovohospodárskej FPM EUBA, pod vedením Ing. Kataríny Grančičovej, PhD. – podiel projektu na výstupe je 50%.

Autor:

Ing. Róbert Šlosár | Pôsobí na Katedre podnikovohospodárskej Fakulty podnikového manažmentu Ekonomickej univerzity v Bratislave. Adresa: Dolnozemská cesta 1/B, 852 35 Bratislava. Kontakt: robert.slosar@euba.sk

Platforma:

Webová stránka Marketing Lounge funguje na platforme WordPress od WordPress Foundation

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s