Color marketing alebo farby nadovšetko


Nakupovanie je umenie presviedčania. Teda, to platí pre obchodníkov. Uznávam, je veľa faktorov, ktoré ovplyvňujú spotrebiteľské správanie, ale podľa múdrych článkov na webe  (vychádzajúcich z kadejakých štúdií)  sú vizuálne podnety často rozhodujúce. Ak chceme vstúpiť na trh s novým produktom, je prospešné, keď zoberieme do úvahy, že naši potenciálni zákazníci považujú farbu a vzhľad za dôležitejšie faktory ako  vôňu, či textúru, či iné doplnkové parametre. Pozrime sa na vec z  pohľadu zákazníka. Farby vyvolávajú rôzne asociácie a reakcie, ktoré sú však automatické a vychádzajú s podvedomia, teda zákazník si ich ani neuvedomuje. Predstavte si, že ste v obchode a vyberáte si tovar, niekedy vás jednoducho odradí od  kúpy nového výrobku práve zvláštna farba jeho obalu, respektíve vám obal príde veľmi/málo farebný. Druhá vec je, že k niektorým veciam máme zažité farby. Tak napríklad aj Spielberg vo svojom filme ET mimozemsťan, dal ET-mu zelenú farbu ( okej mohli by sme polemizovať, že mala troška nádych do hneda) a nie zelenú, či červenú, pretože s mimozemšťanmi sa spája práve zelená farba.

Samozrejme, že všetky tieto záležitosti sú dosť odlišné v rámci rôznych kultúr ale záleží tiež aj od veku kupujúceho. U nás v Európe ( ale aj v USA a Kanade), väčšina dospelých uprednostňuje modrú farbu a na druhej strane deti zvyknú uprednostniť červenú. Ak si však zoberieme Ázie, napr. Japonsko, môžeme sledovať, že väčšina dospelých uprednostňuje červenú, čiernu  a bielu. Z hľadiska marketingu v Japonsku to teda znamená, že musia zvažovať farebnosť svojich produktov a to v dvoch rovinách: inak budú vyzerať výrobky pre domáci trh a inak tie, čo exportujú do Európy.

Každá farba pôsobí na spotrebiteľa inak ale na cieľové skupiny rovnako.  Vo všeobecnosti taká čierna farba je farbou luxusu, ale je spojená so smútkom (hlavne v západnom svete) ale aj silou. Červená priťahuje pozornosť,  je to farba spojená s energiou a vzrušením ale aj s agresivitou. Potom tu máme ružovú- farba predstavujúca nežnosť a romantiku, v prehnanom množstve Barbie world. Modrá je u väčšiny ľudí obľúbená, je to ukludňujúca farba a vyjadruje vernosť. Žltá je pozitívna farba a v menšom množstve dokáže podporiť predaj. Ak to teda zhrniem, pomocou farieb sa dajú teda vysielať pozitívne aj negatívne informácie. Môžeme pritiahnuť pozornosť či podporiť predaj, ale na druhej strane aj odradiť od kúpy.

 

Obrázok

Poznámka:

Príspevok bol spracovaný ako výstup z projektu Ekonomickej univerzity v Bratislave pre mladých učiteľov, vedeckých pracovníkov a doktorandov v dennej forme štúdia, s názvom „Výskum kognitívno-behaviorálnych determinantov responzívnych modelov správania spotrebiteľov na digitálnych trhoch EÚ“, vedeným pod číslom I-16-101-00, realizovaným na Katedre podnikovohospodárskej FPM EUBA, pod vedením Ing. Petra Štetku, PhD. – podiel projektu na výstupe je 50%; ako aj výstup z projektu VEGA č. 1/0546/15, s názvom „Hodnotenie výkonnosti moderných marketingových prístupov a ich dosah na výkonnosť podniku“, realizovaného na Katedre podnikovohospodárskej FPM EUBA, pod vedením Ing. Kataríny Grančičovej, PhD. – podiel projektu na výstupe je 50%.

Autor:

Ing. Róbert Šlosár | Pôsobí na Katedre podnikovohospodárskej Fakulty podnikového manažmentu Ekonomickej univerzity v Bratislave. Adresa: Dolnozemská cesta 1/B, 852 35 Bratislava. Kontakt: robert.slosar@euba.sk

Platforma:

Webová stránka Marketing Lounge funguje na platforme WordPress od WordPress Foundation

4 thoughts on “Color marketing alebo farby nadovšetko

  1. Uplne suhlasim ..farba je velmi dolezita aj pri mojom nakupnom rozhodovani, aj ked si to casto ani neuvedomim..castokrat mam pocit, ze nejaky vyrobok v malofarebnom alebo neatraktivnom obale nie je taky kvalitny ako rovnaky vyrobok v krasnom obale. Ale nejde len o farku obalov produktov, ale aj o farbu obchodu, resp.stien vnutri, urcite sa mi lepsie nakupuje v prijemnom prostredi, napriklad pri modrej alebo zelenej, zltej farbe ako medzi cervenymi stenami, kedze cervena vzbudzuje u ludi agresiu a nervozitu ..

  2. Ja osobne ako spotrebiteľ často dávam na prvý dojem a ten vo mne vzbudzujú predovšetkým farby. Mám zopár obľúbených a najmä pri nákupe oblečenia a topánok ich preferujem a neriadim sa veľmi tým, čo je práve ,,in“. Obchodníci však musia sledovať najmä čo ide v nasledujúcej sezóne do módy a podľa toho prispôsobovať (najmä farebne) svoj sortiment. Aj spoločnosť McDonald´s, sa napr. snaží zmenou farby svojho loga na zelenú vyvolať u ľudí dojem podpory životného prostredia. Farby teda podľa mňa zohrávajú jeden z najdôležitejších aspektov pri nakupovaní.

  3. súhlas..z vlastnej skúsenosti viem, že prvé čo ma zaujme na novom produkte, ktorý nepoznám je práve farba, dizajn obalu..ak ma zaujme obal, rada vyskúšam niečo nové, nepoznané..:)

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s