DIGITÁLNY MARKETING DNEŠNEJ DOBY


V dnešnej digitálnej dobe, ľudia a predovšetkým mladí ľudia, žijú svoje životy viac v on-line svete ako v skutočnej realite. Internet priniesol a stále prináša nové možnosti v každom smere, aj v oblasti marketingu – nové marketingové kanály. Na začiatku to boli obyčajné webové stránky, postupne sa pridávali blogy, Youtube a rôzne sociálne siete. Klasické marketingové nástroje ako textové reklamy alebo bannery sa dostávajú do úzadia. Trendom dnešnej doby je Inbound marketing. Pýtate sa čo to vlastne je? V súčasnosti je to najpopulárnejší spôsob ako jednoducho, efektívne a účinne zaujať správne umiestneným obsahom. Inbound marketing „pritiahne“ potenciálnych zákazníkov prostredníctvom hodnotného obsahu a transformuje ich na spokojne platiacich zákazníkov bez toho, aby ste vy ako poskytovateľ produktov/služieb minuli čo i len cent.  Vychádza z princípu obojstrannej komunikácie. Jedná sa o súbor marketingových stratégií a techník založených na pritiahnutie pozornosti k danej značke, produktu alebo firme. Čo všetko je inbound? Súčasťou inbound marketingu môže byť: SEO optimalizácia, infografika, emailing, sociálne siete, recenzie, PR správy, podcast, diskusie, inbound linky, videá alebo blogy. Čo sa týka pravidiel, uvediem 3: 1. Get found – nechajte sa nájsť! Či už prostredníctvom sociálnych sietí, blogov, infografitky a podobne. 2. Convert – zmeňte návštevníka na zákazníka. 3. Analyze – Analyzujte získané dáta prostredníctvom štatistík návštevnosti.

Ďalším významný trend v oblasti digitálneho marketingu je označovaný skratkou SOLOMO – social, local, mobile. Je zložený z troch princípov, ktoré v súčasnosti hýbu marketingom. SoLoMo predstavil Loic Le Meur na konferencii LeWeb11 ako kľúčové podmienky pre úspech firemných webových stránok. Podľa neho je dôležité integrovať do konceptu stránok všetky tri charakteristiky tak, aby boli schopné ponúkať svojim návštevníkom jedinečné zážitky. Tento trend vznikol s rastúcou obľubou smartphonov a rýchlym rozširovaním mobilného internetu. Mobilný telefón majú užívatelia prakticky neustále pri sebe, nech sa pohybujú kdekoľvek a slúži im zároveň na udržanie kontaktu s priateľmi, rodinou, kolegami, zákazníkmi alebo s kýmkoľvek iným. Tento fakt naznačuje využívanie stále viac aplikácií pre mobilné telefóny, prehliadanie mobilných internetových stránok, geolokačných služieb, mobilných platieb a pod. Z hľadiska marketingu bude stále viac kladený dôraz na optimalizáciu webových stránok pre prehliadanie z mobilov, tvorbu mobilných aplikácií, predpoklad rastúceho nakupovania prostredníctvom mobilných telefónov, využívanie QR kódov v kampaniach a mnoho ďalších. Sociálne siete, ktoré kombinujú lokálnu a sociálnu charakteristiku, ako je Facebook alebo Foursquare, získavajú stále viac priestoru. Pre spoločnosti predstavujú naviac zlatý informačný kanál tým, že im poskytujú cenné informácie o spotrebiteľoch, o ich záľubách, zvyklostiach a záujmoch. Na lokálnu rovinu sa nastupuje vo chvíli, keď je známa lokalizácia klienta, čo je v súčasnej dobe práve vďaka mobilnému telefónu jednoducho zistiteľné. Firmy tak môžu ponúkať viac personalizované služby na základe pohybu svojich klientov. Aby ste si to vedeli zhruba predstaviť, ako príklad aplikácie SoLoMo do marketingovej komunikácie môžu slúžiť napríklad francúzske železnice SNCF, ktoré sú sociálne, lokálne a mobilné v jednom. Prostredníctvom sociálnej siete Facebook sa môžu ich zákazníci zaregistrovať a rezervovať si jeden aj viac lístkov. Ich údaje sú uložené a rezervácia je tak „hyperpersonalizovaná“. Naviac je možné stiahnuť si aj aplikáciu, vďaka ktorej sa môžu cestujúci nájsť so svojimi Facebook-ovými kamarátmi v rovnakom vlaku. Keď je zákazník lokalizovaný prostredníctvom mobilného zariadenia, rezervačný systém sám predvyplní rezerváciu, na mape ukáže najbližšiu stanicu a spolu s tým ponúkne aj ďalšie služby. Lístok mu je potom doručený na mobil v podobe QR kódu. Šikovná aplikácia, nemyslíte?

Poznámka:

Príspevok bol spracovaný ako výstup z projektu Ekonomickej univerzity v Bratislave pre mladých učiteľov, vedeckých pracovníkov a doktorandov v dennej forme štúdia, s názvom „Výskum kognitívno-behaviorálnych determinantov responzívnych modelov správania spotrebiteľov na digitálnych trhoch EÚ“, vedeným pod číslom I-16-101-00, realizovaným na Katedre podnikovohospodárskej FPM EUBA, pod vedením Ing. Petra Štetku, PhD. – podiel projektu na výstupe je 50%; ako aj výstup z projektu VEGA č. 1/0546/15, s názvom „Hodnotenie výkonnosti moderných marketingových prístupov a ich dosah na výkonnosť podniku“, realizovaného na Katedre podnikovohospodárskej FPM EUBA, pod vedením Ing. Kataríny Grančičovej, PhD. – podiel projektu na výstupe je 50%.

Autor:

Ing. Róbert Šlosár | Pôsobí na Katedre podnikovohospodárskej Fakulty podnikového manažmentu Ekonomickej univerzity v Bratislave. Adresa: Dolnozemská cesta 1/B, 852 35 Bratislava. Kontakt: robert.slosar@euba.sk

Platforma:

Webová stránka Marketing Lounge funguje na platforme WordPress od WordPress Foundation

5 thoughts on “DIGITÁLNY MARKETING DNEŠNEJ DOBY

  1. dnesny svet- vsetci lokalizovani a vsetko o vsetkych vediet :-)…ak informacie firmy neubudu zneuzivat…tak sa to javi ako docela zaujimava aplikacia

  2. otvára sa tu fakt veľa ciest na zneužívanie a myslím že to vedie k absolútnej kontrole – na druhej strane to však može dosť pomôcť ak odstránime ľudský faktor

  3. Taktiež sa prikláňam k názorom vyššie pretože funkčnosť tohto druhu marketingu je podmienená udržaním určitej hranice aby sa z toho ozaj nestalo doslova sledovanie a zisťovanie aj iných informácií o zákazníkoch ako len tých ktoré sú skutočne potrebne. Ale v celku je to zaujímavá forma marketingu.

  4. nova doba nove trendy, ked chcu firmy zarabat musia byt flexibilne a prisposobovat sa rychle meniacemu sa trhu 🙂

  5. Osobne si myslim, ze je to celkom dobra myslienka/aplikacia, kiez by to ale vedeli vyriesit inak ako cez FB, ach tie stare zlate casy bez FB 🙂

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s