Ktorá farba predáva ?


Image

Podľa čoho si kupujúci vyberie z dvoch podobných produktov práve jeden? Moderná psychológia odhaľuje, že i pri nakupovaní je rozhodujúcim faktorom prvý dojem. Nečudo, že farby, ktoré si na produktoch všímame ako prvé, zohrávajú dôležitú úlohu v marketingu. Správne zvolená farba dokáže produkt predať i prezentovať dôveryhodnosť firmy.

Úloha farieb v marketingu

Farby sú podstatnou súčasťou našich každodenných životov. Pôsobia na naše nálady a pocity, ba podľa niektorých štúdií zapríčiňujú i zmeny našich fyzických vlastností – hladiny hormónov. Použitím teórie farieb vedia obchodníci premeniť bežný produkt na jeho príťažlivé dvojča. Preto sú v marketingu farby tak dôležité.

Okrem vyvolania adekvátnej reakcie v zákazníkovi plnia farby i ďalšiu fundamentálnu funkciu – sú súčasťou značky firmy a tým prispievajú k rozpoznaniu spoločnosti na trhu. Niektoré firmy získali tak silné postavenie, že sú zákazníkmi rozpoznané okamžite – len podľa farebných schém a bez prítomnosti názvu spoločnosti. Ak je reč napr. o nealkoholických nápojoch, je každému jasné, komu patrí červená a komu modrá farba, no nie?

Ako farby vplývajú na EMÓCIE ZÁKAZNÍKOV?

Farby prítomné v logách, produktoch, na weboch i reklamných predmetoch zapríčiňujú v zákazníkoch špecifické pocity, ktoré ľudia následne asociujú s danou firmou. Ale ktoré farby spôsobia žiadúce emócie? Infografika od Logo Company prezentuje logá známych spoločností roztriedených podľa farieb a pripisuje im hlavné emócie, ktoré použité farby vyvolávajú. Chcete pôsobiť dôveryhodne a spoľahlivo? Popremýšľajte o modrom odtieni. Alebo chcete vyzerať odvážne? Skúste červenú.
Image

Ako farby ovplyvňujú predaje?

Autori Kissmetrics, blogu zaoberajúceho sa webovou analýzou, vytvorili podrobnú infografiku, ktorá popisuje, ako farby vplývajú na predaje. Dozviete sa v nej, ktoré farby preferujú impulzívni nakupujúci alebo ktorú farbu máte zvoliť, ak chcete prilákať ľudí so slušnou sumou peňazí na bankovom konte.
Image

Image

Každá farba má v sebe ukrytý psychologický obsah, ktorý je závislý na osobnosti človeka, na jeho vlastnostiach, skúsenostiach a aj aktuálnych emočných stavoch. Psychológia farieb je veľmi zaujímavá, hovorí sa o nej veľa, no len do malej miery je postavená na základe faktických dát. Čo sa hovorí o jednotlivých farbách, aký majú význam a ako na nás vplývajú?

Tieto poznatky nie vždy platia na každého, pretože každý sme iný a jedinečný. Môžeme sa len domnievať a nechať sa inšpirovať jednotlivými vlastnosťami priradenými k 6 základným farbám.

Biela farba symbolizuje čistotu, nehu, nevinnosť a chlad. V reklamách napríklad na prací prášok navodzuje pocit čistoty a mäkkosti, hlavne v kombinácii s modrou farbou. Biela sa často využíva v modernom minimalistickom dizajne. Jej jednoduchosť vytvára absolútne nadčasový dojem.

Čierna farba je spájaná so smrťou, tajomnosťou, zlom, osamelosťou a smútkom. Na druhej strane pôsobí elegantne a vznešene. V reklamách sa využíva hlavne na označenie drahých produktov, ktoré majú vysokú kvalitu a sú atraktívne. Môžeme sa s ňou stretnúť napríklad pri etikete na víno, drahej čokoláde alebo parfumu. Čierny obal produktov podvedome vnímame ako ťažký, narozdiel od bieleho.

Žltá je optimistická, kreatívna farba, ktorá sa často používa do výkladov obchodov, aby upútala pozornosť potenciálnych zákazníkov. Žltú farbu charakterizuje pocit slobody, nádeje, energie a humoru. Platí pri nej rovnaké pravidlo ako aj pri červenej farbe. Menej je niekedy viac. Žltá farba je farbou svetla, “osvietenia” a následne porozumenia.

Zelená farba navodzuje príjemné pocity ako sú: kľud, harmónia, nádej, pokoj, čerstvosť a oddych. Je farbou prírody, zdravých produktov, sviežich nápojov a potravín. Niektorí ľudia vnímajú potraviny, ktoré majú zelený obal za nízko kalorické, bio a bez tuku. V kozmetike zase poukazuje na používanie prírodných zložiek namiesto ropných produktov. Táto farba je tiež preferovaná v zdravotníctve a pri ekologickom podnikaní.

Modrá symbolizuje bohatstvo, úprimnosť, dôveru a pocit bezpečia. Na základe toho sa s ňou môžeme stretnúť v bankách alebo pri rôznych biznisoch. Svetlomodrá farba vyvoláva teplo a príjemné pocity, zatiaľ čo tmavomodrá na nás pôsobí chladne a neútulne. Modrá sa považuje za najľadovejšiu farbu, aj preto sa využíva najmä pre obaly mrazených potravín. V reklame sa modrá využíva pre vyjadrenie kvality a prípadne aj čistoty. Modrá bola kedysi ženskou farbou harmónie a vernosti, rozľahlosti a pokoja. Dnes ju vďaka móde pre deti vnímame ako chlapčenskú farbu.

Červená je známa ako energická farba, ktorá predáva produkt a zvyšuje túžbu po produkte. Pre marketingové účely je priam perfektná. Symbolizuje lásku, živosť, energiu, nebezpečenstvo, krv, hnev, zmyselnosť, nadšenie a vášeň. Vínová červená predstavuje luxus a eleganciu. Na veľkých plochách je v malom množstve prínosná a dokáže zaujať. No ak sa to s ňou preženie, môže na človeka pôsobiť agresívne a vyvolať strach. Červená púta pozornosť a burcuje nás k činom. Práve preto si podniky s rýchlym občerstvením svoje prevádzky farbia na červeno. Zákazníkov núti rýchlo si vybrať jedlo a ponáhľať sa preč. Rôzne štúdie tiež ukázali, že červená má na ľudí fyzický vplyv, zvyšuje srdečný tep a tlak. Zaujímavé je tiež to, že do 20-tych rokov minulého storočia červená spolu s ružovou farbou vyjadrovali mužskosť.

Poznámka:

Príspevok bol spracovaný ako výstup z projektu Ekonomickej univerzity v Bratislave pre mladých učiteľov, vedeckých pracovníkov a doktorandov v dennej forme štúdia, s názvom „Výskum kognitívno-behaviorálnych determinantov responzívnych modelov správania spotrebiteľov na digitálnych trhoch EÚ“, vedeným pod číslom I-16-101-00, realizovaným na Katedre podnikovohospodárskej FPM EUBA, pod vedením Ing. Petra Štetku, PhD. – podiel projektu na výstupe je 50%; ako aj výstup z projektu VEGA č. 1/0546/15, s názvom „Hodnotenie výkonnosti moderných marketingových prístupov a ich dosah na výkonnosť podniku“, realizovaného na Katedre podnikovohospodárskej FPM EUBA, pod vedením Ing. Kataríny Grančičovej, PhD. – podiel projektu na výstupe je 50%.

Autor:

Ing. Róbert Šlosár | Pôsobí na Katedre podnikovohospodárskej Fakulty podnikového manažmentu Ekonomickej univerzity v Bratislave. Adresa: Dolnozemská cesta 1/B, 852 35 Bratislava. Kontakt: robert.slosar@euba.sk

Platforma:

Webová stránka Marketing Lounge funguje na platforme WordPress od WordPress Foundation

7 thoughts on “Ktorá farba predáva ?

  1. Minule som nad tým rozmýšľala a je to pravda!! .. Ja osobne mám slabosť na slaboružovú a z toho dôvodu kupujem svetríky aj tričká tejto farby, na tom by nebolo nič zvláštne .. avšak aj pri nákupe kozmetiky ma ovplyvňuje táto farba, čo je zvláštne lebo tam by mala zohrávať hlavnú úlohu najmä vôňa a pod. … ale akosi mám tak zafixované, že čo je slaboružové voní jemne, žensky, pekne a teda dobre 🙂

  2. Myslím si , že farba do určitej miery ovplyvňuje ľudí teda aj mňa pri nákupe . Nepáčia sa mi tmavé farby na oblečení oslovia mňa teplé farby žltá , červená …a určite nielen na oblečení farba zohráva a určitým smerom o nás niečo prezradí . Podľa mňa každá farba predáva 100 ľudí 100 chutí len ju zaleží správne priradiť k danému výrobku .

  3. podla mna zaujimavy clanok .. pretoze ja pocitujem vplyv farby pri nakupe cipsov a takychto slanych pochutok. Vacsinou ked si idem kupit cipse tak skoncim u cerveneho sacku Lays .. takze si myslim ze vlastnost cervenej – agresivita – je naozaj pravdiva a opodstatnena… 😉

  4. V podstate s celým článkom môžem len súhlasiť. Ja osobne si pri nákupoch najviac všímam červenú farbu, no nemalo by to byť s ňou prehnané. Napríklad väčšina obchodov ňou púta pozornosť najmä na zľavy a výhodné ponuky, a keďže nie som žiadny nákupný maniak a do obchodov zájdem len občas, táto ponuka je pre mňa najlákavejšia. Niekedy však v sebe môže skrývať isté riziko nekvalitných výrobkov, prekrytých veľkým nápisom “SALE”. Ak teda kupujem niečo, od čoho očakávam kvalitu a dlhšiu životnosť, zaujme ma skôr zelená alebo svetlo modrá farba. 🙂

  5. Mne sa páči, čo sa týka elektroniky, nábytku, bytových doplnkov, všetko, čo je biele. Čo sa týka oblečenia tak krémové, čierne a pastelové. Obaly od potravín ma vždy zaujmú červené. Firmy, čo majú vo svojej značke modrú sú mi najsympatickejšie.

  6. Ja osobne farby pri kúpe riešim len pri oblečení, inak sa rozhodujem hlavne podľa užitočnej hodnoty a výhodnosti toho určitého tovaru, takže farba je asi posledná vec. Na druhej strane je zaujímavý obrázok s farbami v logách spoločností, pretože vo väčšine prípadov mi táto asociácia vyhovuje, až na pár výnimiek, ako napríklad Yahoo-Creative, čo možno platilo kedysi dávno…

  7. osobne ma farby ovplyvňujú najmä pri nákupe oblečenia…v lete preferujem skôr farby ako žltá, biela, červená, zelená a podobne…v zime sú to skôr tmavšie farby ako čierna alebo hnedá….zaujalo ma aj spojenie farieb v logách konkrétnych spoločností, väčšinou ich to vystihuje…

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s