Outsourcing ako forma znižovania nákladov v podniku


Outsourcingom rozumieme prenesenie rôznych aktivít, ktoré vykonáva podnik na iný, externý subjekt. Tieto aktivity väčšinou nesúvisia s hlavnou činnosťou podniku. Outsourcing je teda špeciálna forma externého obstarávania predtým interne vykonávaných výkonov, pričom je zmluvne stanovená dĺžka a predmet výkonu. Týmto sa outsourcing líši od ostatných „partnerstiev“.

Pojem outsourcing sa často zamieňa s pojmom offshoring. Tieto pojmy majú ale celkom iný význam. Offshoring neznamená prenášania aktivít na iné subjekty ale presun výroby do zahraničia, bez ohľadu nato, či výrobu prevádzkuje daná firma alebo iná.

Medzi najčastejšie oblasti, ktoré sú predmetom outsourcingu sú:

  • údržba komunikácií
  • upratovanie priestorov
  • stravovanie
  • ostraha objektov
  • personálne záležitosti
  • Public Relations
  • marketing
  • Firemné tlač
  • obchod
  • logistika
  • Účtovníctvo
  • mzdové účtovníctvo

Dôvodom, prečo firmy využivajú externé firmy za účelom outsourcingu je viacero. Hlavným dôvodom je zníženie nákladov v podniku, pretože danú aktivitu, ktorú je možné presunúť na iný externý subjekt nám ju zabezpečí za nižšiu cenu, ako keby má túto aktivitu vykonávať firma. Dôvod, prečo externá firma túto aktivitu vykoná lacnejšie je, že daná firma sa na konkrétnu aktivitu špecializuje a podnik je pre tieto aktivity optimalizovaný. Preto môže vykonaním tejto aktivity vyprodukovať nižšie náklady.

Ďalšou výhodou outsourcingu je to, že firma neušetrí len peniaze, ale aj energiu, ktorú by musela do vloženej činnosti vložiť. Túto “ušetrenú energiu” môže využiť na činnosti, ktoré budú podniku prospešnejšie.

Zavedením outsourcingu často firma prenáša aj riziká na externý subjekt, ktoré súvisia s výkonom danej činnosti.

Ako dobrý príklad zavedenia outsourcingu je prenesenie vedenia účtovníctva na externý subjekt. Výhody tohto outsourcingu sú nasledovné:

Výhody outsourcingu účtovníctva:

  • presun zodpovednosti
  • vysoká profesionálna úroveň
  • okamžité prispôsobenie sa meniacim podmienkam
  • nižšie náklady
  • úspora času

Poznámka:

Príspevok bol spracovaný ako výstup z projektu Ekonomickej univerzity v Bratislave pre mladých učiteľov, vedeckých pracovníkov a doktorandov v dennej forme štúdia, s názvom „Výskum kognitívno-behaviorálnych determinantov responzívnych modelov správania spotrebiteľov na digitálnych trhoch EÚ“, vedeným pod číslom I-16-101-00, realizovaným na Katedre podnikovohospodárskej FPM EUBA, pod vedením Ing. Petra Štetku, PhD. – podiel projektu na výstupe je 50%; ako aj výstup z projektu VEGA č. 1/0546/15, s názvom „Hodnotenie výkonnosti moderných marketingových prístupov a ich dosah na výkonnosť podniku“, realizovaného na Katedre podnikovohospodárskej FPM EUBA, pod vedením Ing. Kataríny Grančičovej, PhD. – podiel projektu na výstupe je 50%.

Autor:

Ing. Róbert Šlosár | Pôsobí na Katedre podnikovohospodárskej Fakulty podnikového manažmentu Ekonomickej univerzity v Bratislave. Adresa: Dolnozemská cesta 1/B, 852 35 Bratislava. Kontakt: robert.slosar@euba.sk

Platforma:

Webová stránka Marketing Lounge funguje na platforme WordPress od WordPress Foundation

5 thoughts on “Outsourcing ako forma znižovania nákladov v podniku

  1. Outsourcing je v poslednej dobe velmi vyuzivany a je velmi dobrym napadom ako odbremenit firmu. Firma sa nemusi trapit vsetkymi cinnostami sama, nema taku velku zodpovednost a v konecnom dosledku este aj usetri.

  2. Outsourcing je velmi efektivnym sposobom znizenia nakladov. Myslim si ze v dnesnej dobe je aj velmi vyuzivane a z vlastnej skusenosti viem, ze v niektorych firmach externe zdroje mozu tvorit aj 75%.

  3. Realizácia výhod spojených s outsourcingom nadobúda svoj zmysel obzvlášť v súvislosti s jeho využitím za hranicami, kedy je organizácia schopná zúžitkovať špecifických výhod daného ekonomického systému a to je pre podnik veľmi výhodné.

  4. Tradičným cieľom outsourcingu bolo znižovanie nákladov, avšak v súčasnosti outsourcing umožňuje podnikom koncentrovať ich finančné a manažérske zdroje na aktivity súvisiace s tvorbou hodnoty, čiže koncentrovať sa na podstatu svojej činnost, čo je pre podnik dvojnásobne výhodné.

  5. Veľa firiem v dnešnej dobe využíva na zníženie nákladov oursourcing. To účtovníctvo je veľmi dobrým príkladom. Pekný článok 🙂

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s