Poznanie ľudskej mysle v marketingu


Snahou každého marketingového pracovníka je vytvoriť pútavú a presvedčivú reklamu, ktorá by dokázala donútiť spotrebiteľa nakúpiť tovar. Otázkou je, ako pochopiť a následne ovplyvniť hodnotenie a výber u spotrebiteľa? Marketéri neustále hľadajú nové metódy, taktiky a praktiky na ovplyvňovanie spotrebiteľského rozhodnutia bez toho, aby si to spotrebitelia stihli uvedomiť. Jednou z novodobých oblastí v marketingu je neuromarketing. Autorom pojmu „neuromarketing“ bol Jerry Zaltman, ktorý ho predstavil na konci 90. rokov minulého storočia. Naznačil možnosti využitia technológie zobrazovania mozgu v marketingu. (The Economist, 2004) Tento nový marketingový obor sleduje, ako mozog reaguje na určité podnety obsiahnuté v reklame, na značku a podobne. Pokúša sa nájsť v mozgu takzvaný „špúšťač nákupu“. Ako je teda možné, že jedna reklama vyvolá v nás záujem a inú rýchlo v televízii alebo na internete prepneme? „Ľudia venujú pozornosť tomu, čo sa ich týka, alebo tomu, čo sa im páči. Pozornosť vytvára spomienky a spotrebiteľské rozhodovanie je založené výhradne na spomienkach. Kruh sa uzatvára. U spotrebiteľa vyhrajú značky, ktoré zaujmú.“ (Petra Švorcová, 2012) Významným záverom v skúmaní v oblasti neuromarketingu je zistenie, že ľudia sa rozhodujú predovšetkým na základe emócií a až následne svoje rozhodnutia zdôvodňujú racionálne. Ďalšie zaujímavosti z oblasti neuromarketingu prinášajú zakladatelia blogu Neuromarketing.sk, Miroslav Švec a Martin Štulrajter. „Vedeli ste, že náš mozog sa skladá z dvoch hemisfér, pričom pravá hemisféra rieši nové podnety a ľavá využíva naučené rutiny. Mozog ušetrí využívaním rutín až 7-krát viac energie ako pri spracovaní novinky. Ľudský mozog je tým energeticky efektívny.“ Zaujímavosťou je aj to, „že mozog má tri priority: 1. Keď ide o život, prežitie má prednosť.
2. Ak nejde o život, majú prednosť rutiny. 3. Poznávame len vtedy, ak nejde o život a nedá sa využiť žiadna rutina.“ Tieto poznatky, ale aj mnohé iné z oblasti neuromarketingu pomáhajú marketérom bližšie spoznať ľudskú myseľ a spotrebiteľské rozhodovanie. Základom je poznanie ľudských emócií, vďaka ktorému budú môcť marketéri efektívnejšie pôsobiť
na vedomie spotrebiteľa. Na otázku, či existuje „spúšťač nákupu“, odpovedal Jakub Malý, generálny riaditeľ spoločnosti Ipsos Tambor SR, ktorá poskytuje aj neuromarketingové služby, „Tlačidlo kúpiť však neexistuje!“.

Na záver už len istá obava zo strany spotrebiteľov – je to vôbec etické týmto spôsobom manipulovať s ľuďmi a skúmať ich do takej hĺbky?

Poznámka:

Príspevok bol spracovaný ako výstup z projektu Ekonomickej univerzity v Bratislave pre mladých učiteľov, vedeckých pracovníkov a doktorandov v dennej forme štúdia, s názvom „Výskum kognitívno-behaviorálnych determinantov responzívnych modelov správania spotrebiteľov na digitálnych trhoch EÚ“, vedeným pod číslom I-16-101-00, realizovaným na Katedre podnikovohospodárskej FPM EUBA, pod vedením Ing. Petra Štetku, PhD. – podiel projektu na výstupe je 50%; ako aj výstup z projektu VEGA č. 1/0546/15, s názvom „Hodnotenie výkonnosti moderných marketingových prístupov a ich dosah na výkonnosť podniku“, realizovaného na Katedre podnikovohospodárskej FPM EUBA, pod vedením Ing. Kataríny Grančičovej, PhD. – podiel projektu na výstupe je 50%.

Autor:

Ing. Róbert Šlosár | Pôsobí na Katedre podnikovohospodárskej Fakulty podnikového manažmentu Ekonomickej univerzity v Bratislave. Adresa: Dolnozemská cesta 1/B, 852 35 Bratislava. Kontakt: robert.slosar@euba.sk

Platforma:

Webová stránka Marketing Lounge funguje na platforme WordPress od WordPress Foundation

 

5 thoughts on “Poznanie ľudskej mysle v marketingu

  1. ČI je to etické, ťažko povedať a asi každý z nás má na túto otázku iný názor. Myslím si ale, že spoločnosti nezaujíma, či to je alebo nie je etické, ide im v prvom rade o to, ako predať a prilákať zákazníka na svoju stranu. A to aj za cenu toho, že možno prescanujú celý náš mozog.

  2. Schopnost precitat ludsku mysel je dvojsecna zbran (ako sa presvedcil Mel Gibson vo filme Po com zeny tuzia), vo sfere marketingu by vsak znamenala cistu vyhru. Ak by napriklad predavac chilli papriciek dokazal odhadnut, kto ma prave chut na stiplave a kto nie, uspech by mal zaruceny… Ludsky mozog vsak funguje casto nevyspytatelne, preto si myslim, ze ani neuromarketing nedokaze zazraky. Kazdopadne je to zaujimava tema na zamyslenie.

    • To je uplna pravda…nas mozog je nevyspytatelny. Neuromarketing ale objasnuje veci, ktore ina veda zatial neobjavila, tak sa nechajme prekvapit s cim este pride.

  3. ono ludsky mozog je sam o sebe velkou zahadou aj napriek tomu, ze sa o nom uz vela veci je.. stale su tam vsak veci, ktore nepozname.. napr, preco vyuzivame len 10% jeho kapacity? ale to je ina tema.. fakt je, ze aj ja som si uvedomil ze sa pri kupovani novych veci rozhodujem podla emocii a az potom si realitu prisposobujem 😀 sranda 😀

  4. podľa môjho názoru neuromarketing je veľmi zaujímavá oblasť, o čom svedči fakt že ho využívajú veľké známe firmy, ktoré si uvedomujú čo na ľudí platí, tak prečo by ho nevyužili 😀

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Google photo

Na komentovanie používate váš Google účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa /  Zmeniť )

Connecting to %s