Proces globalizácie a internacionalizácie spôsobil, že podniky sa nepohybujú už len na domácom trhu, ale čoraz viac je ich cieľom preniknúť na zahraničné trhy. Pred vstupom na tieto trhy je potrebne mať k dispozícií šikovných marketingových pracovníkov, ktorí musia dokonale poznať nielen podmienky na zvolenom trhu ale aj spotrebiteľské správanie potencionálnych zákazníkov. Ich úlohou je vypracovať bezchybnú marketingovú koncepciu ušitú na mieru zákazníkov.
Napriek dôležitosti tejto koncepcie aj svetové značky sú príkladom jej zanedbávania.
Spoločnosť Coca-Cola, ktorá je celosvetovou jednotkou na trhu nealkoholických nápojov sa marketingovému omylu taktiež nevyhla. Pri vstupe na španielsky trh zanedbala analýzu a na trh umiestnila 2-litrové fľaše. Tie nešli na odbyt a spoločnosť nevedela prečo. Ak by si však spravila dôkladnú analýzu trhu, zistila by, že Španieli nevlastnia chladničky s veľkým úložným priestorom a dvojlitrové balenie Coca-Coly sa tam nezmestí.
Jeden z najväčších omylov v marketingu patrí firme General Foods, dnes už Kraft Foods. Tá uviedla na japonský trh práškovú zmes na prípravu koláčov. Dôvod prečo neuspela bol v tom, že v Japonsku len 3% domácnosti vlastni rúru na pečenie. Ďalší omyl firma urobila vo Francúzku, kde ponúkala pomarančový džús Tang. Ten bol v reklame označovaný ako najlepší džús k raňajkám. Problémom bolo, že Francúzi pijú džús len zriedka a už vôbec nie k raňajkám.
Ďalším príkladom zle zvládnutého marketingu je spoločnosť Philips. Tej sa nedarilo s predajom kávovarov v Japonsku. Háčik bol v tom, že Japoncom, ktorí majú zväčša malé kuchyne sa kávovary videli priveľké. Po ich zmenšení sa firma dostala z červených čísel.
Nesprávnu marketingovú koncepciu zvolila aj firma Hallmark, ktorá sa zaoberá výrobou a predajom pohľadníc. V čase keď sa snažila presadiť na francúzskom trhu sa dopustila výraznej chyby. Jej pohľadnice obsahovali veľa textu čo nebolo vo Francúzsku obľúbené. Francúzi dávajú prednosť vlastnoručnému písaniu textu pohľadníc a tieto pohľadnice spájali s označením ,,sladký sentiment”.
Spoločnosť, ktorá vyrába zubnú pastu Crest sa neujala v Mexiku. Hlavným dôvodom bolo, že reklama nebola dostatočne presvedčujúca a Mexičania neverili, že zubná pasty ich zuby aj skutočne ochráni.
Ak by vstupom týchto spoločnosti na zahraničné trhy predchádzala dôkladná analýza trhu a starostlivo vypracovaná marketingová koncepcia, vyhli by sa tak nielen zlej reklame ale aj vysokým nákladom, ktoré sa s týmito omylmi spájajú.
Poznámka:
Príspevok bol spracovaný ako výstup z projektu Ekonomickej univerzity v Bratislave pre mladých učiteľov, vedeckých pracovníkov a doktorandov v dennej forme štúdia, s názvom „Výskum kognitívno-behaviorálnych determinantov responzívnych modelov správania spotrebiteľov na digitálnych trhoch EÚ“, vedeným pod číslom I-16-101-00, realizovaným na Katedre podnikovohospodárskej FPM EUBA, pod vedením Ing. Petra Štetku, PhD. – podiel projektu na výstupe je 50%; ako aj výstup z projektu VEGA č. 1/0546/15, s názvom „Hodnotenie výkonnosti moderných marketingových prístupov a ich dosah na výkonnosť podniku“, realizovaného na Katedre podnikovohospodárskej FPM EUBA, pod vedením Ing. Kataríny Grančičovej, PhD. – podiel projektu na výstupe je 50%.
Autor:
Ing. Róbert Šlosár | Pôsobí na Katedre podnikovohospodárskej Fakulty podnikového manažmentu Ekonomickej univerzity v Bratislave. Adresa: Dolnozemská cesta 1/B, 852 35 Bratislava. Kontakt: robert.slosar@euba.sk
Platforma:
Webová stránka Marketing Lounge funguje na platforme WordPress od WordPress Foundation
Vidieť že pred vstupom na nový trh, alebo zavedeným nového produktu na trh je prieskum trhu naozaj dôležitý. Taktiež je vidieť že aj tieto obrovské spoločnosti niesu neomylné a že len pre nedostatočnú analýzu trhu, toho čo ľudia chcú, prišli o obrovské peniaze. Otázne je či tieto spomenuté prípady boli výsledkom nedbalosti, alebo snahy ušetriť nejaké tie “drobné” na prieskume, pričom si takto spôsobili niekoľkonásobne väčšie straty.
Veľmi zaujímavý, krátky a výstižný článok. Hlavne som sa v ňom dozvedela oveľa viac informácií, než by som sa dočítala v novinách, alebo v škole na prednáškach….MEGA 🙂
Zaujímavý článok, znova som sa dozvedel nové informácie 🙂
Veľmi zaujímavý článok autorky Lenky. Congratulations a prajem veľa úspechov. 🙂
Pekne Lenka, pekne, sme zas o daco mudrejsi 🙂
Celkom zaujímavý článok 🙂
velmi zaujimavy clanok 🙂 super
zaujímavý článok,šikovná :)))
Zamiloval som sa! Do tvojich článkov 🙂
Úžasné, to by som nikdy nepovedal. Ešte že sú na svete ľudia čo sa o to zaujímajú.
Zaujímavý článok, hádam sa dočkáme aj pokračovania, a Lenka nám priblíži aj ďalšie zlyhania a omyly ktorých sa firmy vstupom na medzinárodné trhy dopustili. 🙂
Naozaj skvelý článok
Mám rada zaujímavé články. A tento k nim patrí. 🙂
dobrý článok 🙂
výstižné, žiadne zbytočné omáčky, zaujímavé info..bude aj pokračovanie?! 🙂 takže Japonci nevedia piecť, keď nemajú rúry? 🙂 aj coca-cola pobavila..
Výstižný článok bez zbytočných omáčok…zasa som múdrejšia o nejaké info 🙂 Chcelo by to aj nejaké pokračovanie.
Super článok.Lenka… 🙂
Pochvala pre autorku Lenku Mikulaninovú ze skvele spracovanie článku 🙂
Veľmi zaujímavý článok Lenka 🙂
Je zaujímavé že takéto omyly sa stávajú aj v najväčších firmách. Na druhej strane, dobre zvladnuty marketing je veľmi mocný nástroj a vie pritiahnuť neskutočne množstvo ľudí na daný tovar “apple” a urobiť z neho modlu. Škoda len že aj dnes je ešte mnohými (najmä malými ) firmami nedostatočné používaný, a to najmä kvôli jeho finančnej náročnosti, ktoré málokedy male podniky zvládnu pokryť. Ale aj tak je lepšie robiť marketing aspoň v malom, lokálne, ako vôbec. Malý, lokálny podnikateľ aspoň pozná svoj trh, narozdiel od veľkých nadnárodných korporacii, ktorým tu hrozi marketingový omyl. 🙂
A veľká pochvala Lenke za výborne napísaný článok, ktorý sa mi lepšie čítal ako od nejakého profesionálneho žurnalistu 🙂 Štylisticky, obsahovo a gramaticky veľmi dobre. Ďakujem za super článok Lenka 🙂
Zaujímave, dobrý článok
Tento článok ma dosť zaujal, myslím že analýza trhu, čiže poznanie preferencií spotrebiteľov je pre marketing dosť kľúčovým faktorom. Určite v tom majú výhodu malý podnikatelia, ktorí vedia lepšie odhadnúť preferencie zákazníkov.
Lenka, chválim tento článok, dúfam že čoskoro vyjdú aj ďalšie s tvojimi postrehmi 🙂
mali by to dať doporiadku to je zaklad…:)
Dobry clanok lenka, vidiet,ze aj ta skola na nieco bola 😀 …
velmi zaujimavy clanok 🙂 myslim ze som sa zas dozvedela nieco nove 🙂 vela stastia 🙂
zaujímavé 🙂
Co pravda to nieje hriech
Klobúk dole 🙂 veľmi zaujímavý článok 🙂
zaujimave 😛
Zaujímavý článok…..hlavne, že je výstižný…:-)
Dobre napisane
Zaujímavé 😀
zaujimave zistenie 🙂
Leni super clanok bez zbytocnych omacok, kratky, vystizny a zaujimavy 🙂
Veľmi pekné spracovanie Leni 🙂
Zaujímavé čítanie, dúfam že bude čoskoro pokračovanie!!!
😉
Dobrá praca!
Lenka pekny clanok 🙂 prieskum trhu je fakt dolezity 🙂
Zaujimavy clanok, skvele spracovanie….pobavila som sa a zaroven ziskala nove info.
Pekny clanok Lenka 🙂
Zaujímavý článok, pekné spracovanie 😀
pekný článok, o týchto omyloch som ešte nepočul, super 🙂
Skvelý článok, dozvedela som sa zaujímavé informácie a ešte som sa aj pobavila 😀
Veľmi dobre napísaný článok, zaujímavý, mnoho informácii som ani netušila..takže hodnotím jednoznačne veľmi pozitívne 🙂
V tomto článku je dobre vidieť, že aké detaily rozhodujú o úspechu alebo neúspechu výrobku na vybranom trhu. Osobne by ma nikdy nenapadlo skúmať veľkosť chladničiek 😀
zaujimave, ako sa firma moze v takychto malickostiach seknut, hlavne ked podcenia neznalost trhu a myslia si, ze v kazdej krajine su rovnake podminky…..
veľmi zaujímavý a dobre spracovaný článok, v ktorom som sa dozvedela nové info 🙂
super článok 🙂
Pekný a zaujímavý článok. Ďakujem Lenka 🙂
Super vedieť, co všetko musí brať firma do úvahy ak chce vstúpiť na cudzí trh.
Zaujímave,co vsetko musia spolocnosti urobit pre nas komfort.
super článok, zasa som bohatší o nové zaujímavé informácie 😀
Super clanok,len tak dalej Lenka
Pekný článok Lenka,. neprestávaj písať
Niektoré chyby sú niekedy najúčinnejšou reklamou, pretože poukazovaním na ne sa viac dostane produkt alebo spoločnosť do povedomia spotrebiteľov. Zlý chýr sa šíri rýchlejšie. Tým, že ak niekto chybuje sa o tom potom veľa píše:) . Koľko sa popísalo o škodlivosti Coca coly? Klesla jej spotreba?……..
pekný článok, pri ktorom vidieť, že bez dôsledného prieskumu trhu a znalosti danej oblasti resp. ich zvykov, sa biznis jednoducho robiť nedá.
Zaujímavé informácie, pekný príklad toho, že kto chce podnikať musí myslieť v prvom rade na prieskum trhu..
veľmi zaujímavé.. :o) ja som zase počula o tom, ako automobilka Chevrolet neuspela na Španielskom trhu so svojim modelom Chevrolet Nova, lebo Nova po Španielsky znamená „nechodí-nefunguje“ 😀
Zaujimavý článok 😉
Zaujímavý článok 🙂
Veľmi pekné čítanie, zaujimavé informácie polopate podané. Autorke tlieskam 🙂
hmmmm, zaujímavé 🙂
super
Zaujímavý článok 😀
Velmi interesantny clanok, palec hore 😀
Zaujímavá skutočnosť ako zanedbanie analýzy trhu dokáže výrazne ovplyvniť fungovanie veľkých spoločností na danom trhu. Skvelé spracovanie článku jednoznačne obohatí čitateľa o nové zaujímavo podané informácie 🙂
zaujímavé 🙂
Super članok 🙂
zaujiiimaveee !!!
leni jasne strucne vystizne mas moj obdiv taketo info o vyrobkoch by mali byt viacej prezentovane v mesiach nie len uspech firiem
Fakt pred autorkou klobúk dole…je to SUPER
No pekne…dozvedame sa ake to maju v inych krajinach, v inych kulturach 😉 ta analyza trhu ma nieco do seba 🙂
Veľmi zaujímavý článok Lenka, šikovná si 🙂
Celkom zaujímavé. Človek by ani nepovedal, akých omylov sa takého korporácie dopúšťajú. Najmä ak ich napravenie stojí nemalé peniaze. Tu sa treba zamyslieť nad otázkami, kde sa stala chyba?, a ako je možné dopustiť sa takých omylov v dnešnej dobe? Asi sa tu zhodneme, že najväčším problémom bol nepostačujúci, alebo úplne absentovaný prieskum trhu, a informovanosť na veľmi nízkej úrovni.
článok sa mi páčil, poukázal na nevyhnutnosť spoznať kultúru danej krajiny
Firma, by si mala na marketingu dať záležať…
super super super
Zaujímavý článok 🙂 ani som netušil o niektorých veciach, jasne však zobrazuje ako je analyza trhu dôležitá 🙂
tomu hovorím zaujímavý článok.